Nieuws Januari 2009

Barça - Espanyol 3-2

Barça heeft zich in een krankzinnige kwartfinale tegen Espanyol met een 3-2 zege weten te plaatsen voor de halve finale van de Copa del Rey. Het werd donderdagavond een echte derby tussen de stadgenoten, waarbij Barça een 3-0 voorsprong nog bijna verspeelde.

Tegen alle verwachtingen in nam Guardiola met zijn basiself de nodige risico’s. Met het achterwege laten van Henry, Eto’o, Iniesta. Touré en Abidal gokte hij opnieuw op de kunsten van een veredeld B-elftal. Ook Espanyol liet de nodige basisspelers buiten de basisopstelling, waardoor vooraf niet echt gezegd kon worden wat voor een spelbeeld dit rotatiegebeuren zou gaan opleveren. Het door de goedkope entreekaartjes (zeven euro per stuk) massaal opgekomen publiek kon zich daardoor in het eerste half uur niet vereenzelvigen met het povere spel dat Barça op de mat legde. Het kostte de mannen van Guardiola veel moeite om iets fatsoenlijks op touw te zetten. Bojan is geen Eto’o en Hleb zeker geen Henry of Iniesta. Bij de Witrus liep alles verkeerd. Door het falen van de voorhoede kreeg Espanyol genoeg balbezit maar ook de witblauwe brigade wist geen gebruik te maken van de geboden ruimte. Zo verprutste de doorgebroken Jonathan een grote kans door alleen voor Pinto hoog over te schieten.

Barça was de bovenliggende partij, maar moest na 34 minuten door Espanyol doelman Cristian aan een voorsprong geholpen worden. Eerst stuitte Bojan met een inzet op de defensie, waardoor de wegspringende bal bij linksachter Sylvinho belandde. De Braziliaan besloot van ver te schieten en de houdbare bal werd door Cristiano pardoes voor de voeten van Bojan klaargelegd. De kleine Krikc wist met dat cadeautje wel raad en tikte binnen.

De 1-0 voorsprong gaf het aanvalsspel van Barcelona de nodige vleugels. Wat tot aan de intikker van Bojan niet lukte, ging nu gesmeerd. Er kwamen binnen een tiental minuten fraaie kansen om het duel al voor rust te beslissen. Messi schoot naast, Gudjohnsen op keeper Cristiano en Xavi op zijn beurt ook net naast de paal. Vlak voor het rustsignaal kopte Gudjohnsen de grootste kans via de doelman Cristiano over.

Na rust geen wissels en ook geen verandering in het nu wel succesvolle aanvalspel van Barça. Camp Nou ging er voor zitten en smulde van de aanvalsgolven. Espanyol raakte van de kaart en de verdediging wankelde. Bij slecht uitverdedigen geraakte de bal bij Xavi, die met een heerlijk steekballetje Bojan vrij voor Cristiano zette. De kleine spits rondde dit bijkansje fantastisch af met een beheerst stiftje. Alsof de wedstrijd nog niet helemaal beslist was, kopte Gerard Piqué niet veel later een afgemeten voorzet van Alves bij de tweede paal binnen; 3-0. Met 55 minuten op de klok normaliter een klus geklaard.

Op het moment dat Guardiola en assistent coach Vilanova overlegden welke spelers gewisseld zouden worden om wat meer rust voor komend weekend te gunnen, sloeg Espanyol plots toe. Uit een corner belandde de bal buiten de zestien bij Coro die niet nadacht maar schoot. De bal toucheerde Piqué en Puyol en viel hoog over Pinto in de verre hoek. Tot overmaat van ramp gaf Carles Puyol meteen te kennen geblesseerd te zijn en liet zich ten faveure van jongeling Cáceres wisselen. Het centrum van Barça werd er daardoor niet sterker op. Het gemis van de geblesseerde Márquez en Milito laat zich dan gelden. Met Piqué en Cáceres werd vanuit achteren geen normale aanval meer opgezet, waardoor zich een hele open wedstrijd ontspon. Barça bleef volop de aanval zoeken, maar de uitvallen van Espanyol waren minstens zo gevaarlijk. En zo gebeurde het dat de net ingevallen aanvaller Callejón een afstandschot verkeerd ingeschat zag worden door de matig opererende Pinto. De bal vloog pardoes door de handen van de reservekeeper in het doel. Camp Nou sloeg stil en wist dat de plaatsing voor de halve finale nog ver was.

Guardiola greep in en wisselde de teleurstellende Hleb voor Iniesta en Bojan voor de ervaren Eto’o. Het spel bleef heen en weer golven en een heroïsch Espanyol ging voor de volle 100% voor de stunt. Een 3-3 zou plaatsing voor de blanquiazul betekenen. Grote kansen kregen ze niet, maar zo lang Barça middels driemaal Iniesta grote kansen op de 4-2 liet liggen, bleef het in Camp Nou tot de laatste seconde spannend, zelfs toen Espanyol met 10 man kwam te staan na rood van Jarque.

Barcelona wist de 3-2 er uiteindelijk zonder verdere kleerscheuren uit te halen en mag volgende week in de halve finale tegen Mallorca aantreden.

Klik hier voor beelden van de doelpunten

Opst: Pinto; Alves, Piqué, Puyol (60. Cáceres), Sylvinho; Busquets, Xavi, Gudjohnsen; Messi, Bojan (73. Eto’o), Hleb (71. Iniesta)