Nieuws December 2014

Barça - Espanyol 5-1

De blaugrana’s hebben de eerste stadsderby van Barcelona van het seizoen 2014/15 gewonnen. In het eigen Camp Nou was Barça met 5-1 te sterk voor Espanyol. Hiermee blijft het team van Luis Enrique op de tweede plaats van de Primera División, slechts twee punten achter Real Madrid.

Beide ploegen begonnen sterk aan het duel, waardoor het een aantrekkelijk opening van de wedstrijd was. In deze beginfase werd aan de kant van Barça Luis Suárez veelvuldig gezocht, maar de Uruguayaan werd van de bal gehouden door Espanyol. Binnen een kwartier waren het de bezoekers die op voorsprong kwamen door ex blaugrana Sergio Garcia. Het team van Luis Enrique ging daarna op zoek naar de gelijkmaker. Door goed verdedigend werk van Los Pericos waren er geen uitgespeelde kansen voor de blaugrana’s. Toch wist Lionel Messi op slag van rust de gelijkmaker binnen te schieten, waardoor
La Pulga voor de terechte 1-1 ruststand zorgde.

In de tweede helft wist Barça orde op zaken te stellen. Al meteen na rust kreeg het team van Luis Enrique een vrije trap te nemen. Xavi wist Gerard Piqué net niet te bereiken. Al snel hierna, vijf minuten na rust, kon Messi Barça op een 2-1 voorsprong zetten. Slechts drie minuten later mocht Rakitić namens de blaugrana’s een hoekschop nemen. De Kroaat wist Piqué te bereiken die er via een mooie kopbal 3-1 van wist te maken. Het offensief van de uitploeg leek na deze treffer gebroken. Na enige kansen van onder andere Andrés Iniesta, Xavi en Pedro Rodríguez bouwde Barça een kwartier voor tijd de voorsprong uit. Jordi Alba wist Pedro te bereiken. De aanvaller twijfelde niet en scoorde de vierde treffer voor de blaugrana’s. De eindstand werd tien minuten voor het einde van de wedstrijd bereikt. Een mooie aanval werd door Messi fraai afgerond en zorgde zo voor 5-1. Door deze treffer maakte Messi zijn 29e hattrick in totaal.

Opstelling Barça: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Rakitić (65’ Iniesta), Busquets (82’ Mathieu), Xavi, Messi, Suárez (70’ Pedro) en Neymar.

Bekijk HIER de samenvatting van Sport1.