Nieuws Februari 2013

Barça - Getafe 6-1

Op zondagmiddag trapte FC Barcelona al om twaalf uur ’s middags af tegen Getafe. Dit was voor het eerst sinds 1965(!) dat er zo vroeg een wedstrijd gespeeld werd in Camp Nou.
Binnen de blaugrana selectie was Xavi de grote afwezige wegens een blessure aan zijn hamstring. Villa en Alexis mochten in de basis beginnen, evenals Song, die al een tijdje zijn opwachting niet meer had gemaakt. Jordi Roura stond aan het roer, met Tito Vilanova nog altijd in New York voor zijn medische behandeling.

In een zonnig Camp Nou ging de wedstrijd van start met, zonder verrassing, veel balbezit voor Barça. Getafe zette af en toe aan en hield het achterin goed dicht, maar na zeven minuten konden de culés al opspringen: Andrés Iniesta gaf een prachtige steekpass op Alexis Sánchez, die voor de verandering wel het net vond en de openingstreffer binnenschoot. Daarna was het Leo Messi die na goed voorbereidend werk van Iniesta de voorsprong vergrootte naar 2-0. Don Andrés was dan ook heer en meester op het veld; wanneer hij geen assist verzorgde, deed hij Camp Nou bekoren met technische allerhande hoogstandjes.
Ondertussen kabbelde de wedstrijd voort; Barça behaalde meer dan tachtig procent balbezit en Getafe had weinig in te brengen tegen de Catalaanse dominantie. Er kwam een aantal doelpogingen voorbij, met name van Messi, en pas na een half uur kwam Getafe met een schot op doel, maar de bal zeilde over. De stand bleef onveranderd en met een 2-0 voorsprong gingen de ploegen de rust in, waardoor Getafe even op adem kon komen.

In de tweede helft veranderde er weinig aan het spelbeeld. Getafe verdedigde vooral en Barça speelde de bal rustig rond. Het was David Villa die het rustige tempo doorbrak met een mooi doelpunt: op aangeven van Jordi Alba rondde de Spaanse spits goed af: 3-0. Hierna volgden meerdere doelpogingen van Leo Messi, maar de Argentijn kwam maar niet tot scoren. Met nog maar een kwartier te gaan leek de wedstrijd af te stevenen op een onveranderde eindstand, maar daar stak invaller Cristian Tello een stokje voor: met een gekruld schot bracht hij Barça op 4-0.
Een paar minuten later zorgde een treffer van Álvaro Vázquez ervoor dat Barça voor de vijfde keer op rij niet de nul wist te behouden. In de laatste officiële vijf minuten bezorgde sterspeler Iniesta Barça een manita en in de extratijd was het Gerard Piqué die de eindstand liet optekenen met de zesde treffer van de dag.

Met deze 6-1 overwinning komt Barça op 62 punten uit 23 wedstrijden, een voorsprong van 16 punten op Real Madrid. Barça gaat nu een rustige week tegemoet met alleen de uitwedstrijd tegen Granada; in de week daarop volgt de eerste wedstrijd van het tweeluik tegen AC Milan en de ontmoeting met Sevilla in La Liga.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Adriano (46’ Alves), Piqué, Puyol (76’ Mascherano), Jordi Alba, Thiago, Iniesta, Song, Villa, Messi en Alexis (74’ Tello).

Opstelling Getafe: Codina, Torres, Alexis, Lopo, Escudero, Lacen, Borja, Diego Castro, Barrada (70’ Sarabia), Gavilán (65’ Pedro León) en Colunga (74’ Álvaro Vázquez).