Nieuws Januari 2023

Barça in de halve finale Copa

Makkelijk ging het niet in Camp Nou woensdagavond, verdiend was de zege op Real Sociedad wel. Een bevlieging van Ousmane Dembélé op het uur was genoeg om een 1-0 winst te boeken op de gasten uit San Sebastian, die ondanks dat ze de gehele tweede helft met 10 man speelden, puik tegenspel leverde.

Vanaf de eerste minuut vlogen de vonken van de grasmat. De tactiek van de mannen van coach Xavi was overduidelijk, volle bak pressing op de tegenstander en een snelle voorsprong proberen te creëren. Met de opstelling liet Xavi andermaal zien geen risico te nemen tegen de geduchte tegenstander uit het Baskenland, dat al negen wedstrijden – over alle competities – op rij de winst pakte. Het galaelftal van Xavi, met Frenkie de Jong, Busquets, Gavi én Pedri op het middenveld en Lewandowski en Dembélé voorin, nam de boodschap voor lief en zocht met prima combinatiespel het doel van keeper Remiro. Tot aan de zestien ging dat goed af, alleen schortte het aan de afwerking. Op rechts was Dembélé zijn tegenstander Diego Rico keer op keer de baas, en kwam van zijn kant het meeste gevaar. Rendement leverde het niet op. Lewandowski dan wel mocht scoren, maar Frenkie de Jong liep ongelukkigerwijs hinderlijk buitenspel.

En daar waar Barça kansen mist, komt het gevaar van de tegenstander. Oud Barça jeugdspeler Kubo twijfelde bij een spaarzame uitval geen moment en teisterde de lat. Barça was gewaarschuwd, en het spel werd rommeliger, met nare overtredingen. Scheidsrechter Gil Manzano had zijn handen vol, en trakteerde Brais Méndez na 34 minuten met rood na een uitgestoken been op de enkel van Busquets. De overhand aan spelers zorgde voor Barça niet direct een ander spelbeeld. Real bleef ook met een man minder in een strak georganiseerde vesting van twee kort op elkaar spelende linies spelen. Xavi besloot dan ook niet te wisselen in de rust, hij gaf het vertrouwen aan het goed functionerende team dat een doelpunt verdiende.

Het goed gevulde Camp Nou kon in de 52e minuut dan toch juichen. Bij een flitsende tegenaanval werd Dembélé prima de diepte in gespeeld. Op snelheid troefde hij zijn nieuwe cipier (de in de tweede helft ingevallen Aihen) af en daar waar Remiro op een voorzet op Lewandowski gokte, schoot Ousmane de bal direct bij de eerste paal naar binnen. Een prachtdoelpunt van de ontketende Fransman.

Een 1-0 voorsprong bij Barça betekent dit seizoen niet dat men rustig kan gaan zitten, ook niet als de tegenstander met 10 man speelt. Op een of andere manier krijgt het team kortsluiting en weet het amper raad hoe er mee om te gaan. Ook tegen Sociedad. Veel te geforceerd werd tevergeefs getracht gaatjes in de verdedigende linies te vinden, en telkens moest de organisatie er alles aan doen om verloren ballen te heroveren. De uitbraken van het snelle Real waren levensgevaarlijk. De spits Sorloth zal in de nacht nog vaak wakker worden als hij terugdenkt aan de open kans voor doel. Voor een leeg doel schoot hij de bal over. En zo bleef de kwartfinale tot de laatste minuut spannend. De wissels Raphinha en Ansu Fati gaven Barça zeker geen rust, en naarmate de tijd vorderde, durfde Real steeds vaker opportunistisch naar voren te spelen. Gavi had de beslissende 2-0 op zijn voeten, maar zijn inzet raakte de lat.

En zo hadden de blaugranas opnieuw Ter Stegen nodig om de wedstrijd over de streep te trekken. Eerst moest de Duitser een eigen blunder herstellen met een katachtige reflex op een inzet van Robert Navarro, en in de allerlaatste seconde maakte hij een hard schot van Olasagasti onschadelijk. Het fluitsignaal was een welkom geschenk, Barça staat – verdiend - in de halve finale, waarvoor aanstaande maandag wordt geloot.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Koundé, Araújo, Christensen (90. Marcos Alonso), Balde, Busquets, De Jong, Gavi, Pedri (77. Kessié), Lewandowski, Dembélé (84. Ansu Fati)