Nieuws April 2009

Barça in München voor een uitdoelpunt

FC Barcelona is maandag in het Duitse Beieren aangekomen. Onder grote belangstelling van de plaatselijke bevolking werden de azulgranas verwelkomd. Dinsdag speelt Barça in de Allianz Arena de return van de kwartfinale Champions League tegen Bayern München. Niemand verwacht dat de thuisclub de 4-0 opgelopen oordraai in Camp Nou zal kunnen rechtzetten. Bayern coach Jurgen Klinsmann rept zich slechts over eerherstel, daar de eliminatie reeds beslist is. Ook de spelers van Bayern willen tenminste de schande van vorige week uitwissen met een goed resultaat.

Barcelona is met een 19 man tellende selectie naar Duitsland afgereisd, het neemt geen enkel risico en zal met een sterk elftal aan de aftrap komen. Alleen Henry is een twijfelgeval. Hij heeft last van een griep. Technisch directeur Txiki Beguiristain onderstreepte de belangen van de wedstrijd. "We gaan voor een overwinning. In ieder geval voor de het uitdoelpunt, want dan is de kwalificatie voor de halve finale een feit."

Rond de wedstrijd sluimerd nog altijd het al langer bestaande gerucht dat Bayern sterspeler Frank Ribery volgend seizoen wel eens in Camp Nou te bewonderen zou kunnen zijn. Ook Bayern aanvoerder en ex blaugrana Mark van Bommel gaf een extra lading aan het schimmenspel. Hij zei dat Frank hem had gezegd naar Barcelona te willen gaan. "Ribery zou een uitstekende aanwinst voor Barça zijn. Hij is hier in Duitsland de beste speler en zou zich moeiteloos aan het systeem van Barça kunnen aanpassen."

Over wat er met Bayern mis ging in Camp Nou was Mark duidelijk: "We begonnen de wedstrijd met angst. Als je dat ondervind, heb je geen kans tegen Barça. We hebben voor rust nog geluk gehad dat het slechts 4-0 stond. De return is een soort van mission impossible, we zullen een poging wagen te winnen voor ons eigen publiek, want de fans waren natuurlijk razend over de afstraffing in Barcelona."