Nieuws November 2014

Barça jaagt op uitoverwinning in Nederland

Woensdagavond speelt FC Barcelona haar achtste uitwedstrijd tegen een club uit de Eredivisie. In de voorgaande wedstrijden wist Barça twee keer te winnen, werd er drie keer gelijk gespeeld en werd er twee keer verloren.

Vorig jaar werd de wedstrijd van Ajax verloren met 2-1 en hier kan de Catalaanse club woensdagavond revanche opnemen. De andere verloren wedstrijd, was de halve finale van de UEFA Cup wedstrijd in 1978. Die wedstrijd werd met 3-0 verloren in Eindhoven.

Barça speelde het vaakst gelijk in Nederland, zo werd er in 1974/75 in de Kuip 0-0 gespeeld tegen Feyenoord, dit betrof een Europa Cup I wedstrijd. In het seizoen 1977/78 moest Barça het in Alkmaar opnemen tegen AZ voor een UEFA Cup wedstrijd, deze eindigde in een 1-1 gelijkspel. In het seizoen 1997/98 kwam Barça naar Eindhoven voor een UEFA Cup wedstrijd en in het Philipsstadion werd de eindstand 2-2.

PSV is de club waar Barça het vaakst tegen gespeeld heeft. Ook de laatste overwinning van Barça op een Nederlandse club tijdens een uitwedstrijd was tegen PSV. Op 19 maart 1996 wist Barça, met Johan Cruijff op de bank, te winnen van de Eindhovenaren. Door doelpunten van Zenden, Figo en Sergi, werd de UEFA Cup wedstrijd met 2-3 gewonnen. Dit was de zelfde uitslag als in het seizoen 1983/84, toen werd er gewonnen in Nijmegen van NEC.

De laatste uitoverwinning van Barça is uit 1996 en dat geeft aan dat de Catalaanse ploeg niet zo maar weet te winnen in Nederland. Met deze gegevens in het achterhoofd zal het woensdagavond in de Arena een spannende avond worden, waarbij we hopen dat Barça eindelijk weer eens aan het laatste eind trekt en de drie punten meeneemt naar Spanje.