Nieuws Augustus 2013

Barça - Levante 7-0

Zondagavond stond in het Camp Nou de eerste competitie wedstrijd tegen Levante op het programma. Op deze zomerse avond hoefde Barça zich niet bovenmatig in te spannen en wist de wedstrijd eenvoudig de winnen.

De vele fans van FC Barcelona waren voor de wedstrijd benieuwd hoe het super duo Messi – Neymar zouden samen spelen. Maar de fans werden teleur gesteld, want Neymar stond niet in de basis en ook Iniesta en Alba zaten op de bank naast Neymar. De debuterende coach Martino, had een andere linkerflank op papier gezet als dat iedereen verwacht had. Toch pakte de keuze goed uit.

De wedstrijd was nog maar net goed en wel begonnen, toen de bal al in het net lag. Want na goed samen spel tussen Xavi en Cesc, mocht Alexis de 1-0 binnen tikken. Na dat doelpunt ging FC Barcelona op dezelfde voet verder, waardoor binnen het kwartier ook de 2-0 werd gemaakt. Messi schoot de goede voorzet van Pedro vanaf links goed binnen. Bij het derde doelpunt, veroverde de kleine Argentijn  de bal bij de cornervlag en via een aantal korte combinaties kwam de bal bij Alves die de 3-0 binnen kon schieten. Binnen een half uur wist Barça ook het vierde doelpunt te maken.  Messi zette met een geweldige mooie pass Pedro alleen voor de keeper en die faalde niet.

Na het vierde doelpunt leek het erop dat de Catalanen het iets rustiger aan gingen doen. Het was dan ook logisch dat de 5-0 niet uit een snelle combinatie kwam, maar uit een penalty kwam. Adriano werd aangetikt binnen de zestien meter en het buitenkansje werd door Messi feilloos binnen geschoten.  Toch was dit nog niet de ruststand, want ook Xavi mocht zijn doelpunt meepikken. Hij kreeg een hoge bal voor zijn voet en met de punt van zijn schoen tikte hij de bal door de benen van de keeper. Hiermee bepaalde hij de ruststand op 6-0.

Na rust schakelde FC Barcelona een paar standjes terug, wat vaker gebeurd bij dit soort wedstrijden. Hierdoor waren er in de tweede helft veel minder hoogte punten. Na een uur spelen gebeurde dan eindelijk waar het hele stadion op had gewacht. Neymar kwam het veld in en mocht zijn kunstjes laten zien samen met Messi. Maar de twee Zuid-Amerikanen speelde welgeteld zeven minuten samen, toen Messi het veld verliet.  De snelle dribbelaar was blijkbaar nog niet helemaal hersteld van zijn blessure en Martino nam geen risico met hem en gunde hem rust. Maar zonder Messi kon Barça scoren, want een kwartier voor tijd pikte Cesc, die trouwens een geweldige wedstrijd speelde en de meeste assists op zijn naam kreeg, een terug speel bal op en legde de bal af op Pedro die de bal simpel binnen kon tikken. Met dit doelpunt bepaalde Pedro de eindstand op 7-0.

Ook Levante probeerde de tweede helft wat terug te doen, maar het duurde tot in de blessuretijd, voordat Valdés voor het eerst in actie moest komen. Maar ondanks dat hij 90 minuten niets te doen had, was hij alert bij een vrije trap van Levante en kon hij zijn doel schoon houden.

Door deze grote overwinning staat FC Barcelona na een wedstrijd al meteen bovenaan in de Primera División, maar de fans zullen vooral blij zijn met het vertoonde spel. In de komende weken krijgt Barça te maken met zwaardere tegenstanders en als Barça zo blijft spelen als vanavond, dan kan het met succes de landstitel verdedigen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Macherano, Piqué, Adriano, Busquets, Xavi, Fàbregas, Alexis (64’ Neymar), Pedro (77’ Tello) en Messi (71’ Iniesta)

Bekijke hier (video) de samenvatting van Sport1.