Nieuws December 2015

Barça loot Arsenal FC

Maandag heeft de loting in het Zwitserse Nyon tussen de groepswinnaars en de runners-up van de groepsfase Champions League het team van Luis Enrique gekoppeld aan Arsenal FC.

De eerste wedstrijd van de Achtste finales wordt in Emirates Stadium van The Gunners gespeeld op 23 februari ‘16. De return in Camp Nou zal op 16 maart ’16 afgewerkt worden. Dat Barça eerst uit speelt is een voordeel dat de Catalanen hebben verworven door als groepshoofd te eindigen in Groep E.

Arsenal FC is geen onbekende van Barça. Zo werd de club uit Londen in de finale van de Champions League op 17 mei 2006 in het Stade de France door de Catalanen met 2-1 verslagen. Campbell opende de score voor Arsenal in de 37e minuut, maar Eto'o (76’) en Belletti (81’) sleepten de overwinning binnen voor het team van Frank Rijkaard die daarmee de eerste coach werd die de Champions League won als speler en als trainer. De toenmalige coach van Arsenal FC, Arsène Wenger, staat nog altijd aan het roer van de club uit de Premier League. Daarmee is Wenger de langstzittende coach in de Premier League.

In 2008-09 verloor Arsenal in de halve finale van titelverdediger Manchester United; die vervolgens het onderspit delfden tegen FC Barcelona in de Champions League finale op 27 mei 2009 in het Stadio Olimpico in Rome. Eto’O en Messi wisten Man. United keeper Edwin van der Sar te passeren en zo ervoor te zorgen dat de Catalanen de hoofdprijs in ontvangst mochten nemen.

Een seizoen later kwamen Arsenal en Barça elkaar tegen in de Kwartfinales. Daarbij eindigde het duel in Londen in een 2-2 remise en wist Barça een ticket voor de halve finales in het thuisduel te bemachtigen door en 4-1 overwinning.

In 2010-11 zorgde FC Barcelona weer voor de uitschakeling van Arsenal in de Achtste finales. The Gunners wonnen hun thuisduel met 2-1, maar de return in Camp Nou besliste Barça in hun voordeel door een 3-1 overwinning.

Na dit seizoen werden de Achtste finales steeds het eindstation voor The Gunners. AC Milan, twee keer Bayern München en AS Monaco bleken een struikelblok bij de laatste zestien.

Bij The Gunners speelt voormalige blaugrana aanvaller Alexis Sánchez met rugnummer 17. Voor de Chileen worden de ontmoetingen een weerzien met veel oud ploeggenoten die nog altijd opgenomen zijn in de selectie van Luis Enrique.

Volledige loting:
PSV - Atlético Madrid