Nieuws Juni 2013

Barça - Malaga 4-1

FC Barcelona heeft zaterdag met de overwinning op Málaga CF het seizoen 2012/13 afgesloten. Hiermee heeft Barça de mijlpaal van 100 punten in een seizoen bereikt. De wedstrijd stond tevens in het teken van het afscheid van Éric Abidal (video). De spelers droegen een speciaal shirt met daarop 'MERCI ABI22’. Aanvoerder Carles Puyol overhandigde een herdenkingsshirt aan Éric namens het hele team. Hierna sprak de Fransman een dankwoord waarna hij door een erehaag teamgenoten het veld van Camp Nou verliet.

De Blaugrana’s begonnen sterk aan de wedstrijd. Al binnen drie minuten wist David Villa op aangeven van Pedro Rodríguez de bal in het doel van Málaga te werken. Voordat de Barça-fans van de vroege treffer waren bijgekomen, verdubbelde Cesc Fàbregas de voorsprong. De Catalaanse middenvelder zorgde na een mooie slalom dwars door de verdediging van de bezoekers waarbij hij zes man op het verkeerde been zette voor 2-0. Het feest was nog niet compleet in Camp Nou, want Martín Montoya wist na een kwartier spelen een afvallende bal na een hoekschop fantastisch binnen te schieten. Dit betekende het eerste doelpunt voor de jonge verdediger in het eerste elftal van Barça. Voor rust gingen de Catalanen op zoek naar de 4-0, maar keeper Willy Caballero stond de Blaugrana’s in de weg.

De tweede helft begon waar het voor rust eindigde, met een aanvallend
FC Barcelona. Toch was het Málaga dat de eerste kans kreeg. Zowel Baptista als Isco wisten Pinto echter niet te passeren. Meteen na deze gemiste kansen nam Iniesta met een fraai afstandsschot het laatste beetje hoop weg bij het team van de vertrekkende coach Manuel Pellegrini. Toch wisten de bezoekers uit Andalusië alsnog de eretreffer te scoren, toen Pedro Morales een voorzet van Jesús Gaméz goed afrondde. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd werd Éric Abidal in het veld gebracht door Tito Vilanova. De Fransman werd door het publiek en zijn medespelers getrakteerd op een staande ovatie. In de slotfase wisten Villa, Pedro en Alexis hun kansen op een laatste treffer van het seizoen niet meer te benutten, waardoor de stand van 4-1 op het scorebord de eindstand werd.

Barça heeft met deze overwinning 100 punten behaald en is hiermee het Spaanse landskampioenschap een passend slot gegeven. Met 115 goals (een clubrecord) is de Catalaanse club de met de meeste doelpunten in de Spaanse competitie. Lionel Messi is met 46 treffers de topscorer in La Liga en wint hiermee voor de derde maal de Trofeo Pichichi.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Piqué (75’ Abidal) , Mascherano, Alba, Busquets, Fàbregas, Xavi, Villa (78’ Alexis), Iniesta (55’ Thiago) en Pedro.

Bekijk hier de samenvatting van Sport 1.