Nieuws Oktober 2016

Barça - Manchester City 4-0

De derde wedstrijd van Groep C in het Champions League seizoen 2016/2017 bracht het mooie affiche FC Barcelona - Manchester City. Deze twee sterkhouders in Europa staan respectievelijk een en twee in de groep. Tevens stonden de twee vrienden Luis Enrique en Pep Guardiola tegenover elkaar.

Na een aftastende beginfase had Man City duidelijk de betere van het spel door Barça al vrij vroeg vast te zetten. In de negende minuut moest Barça gedwongen wisselen. Jordi Alba moest zich laten vervangen door Lucas Digne wegens een blessure. Deze fikse tegenvaller kwam Barça niet veel later te boven, want het team kwam eindelijk onder de druk vandaan en prompt leidde dat tot een doelpunt! Het was een aanval over rechts waarbij Mascherano goed doorzette, Messi overnam en Iniesta in de zestien aanspeelde. Iniesta wilde de bal direct voorgeven, maar de bal smoorde via een City speler. Iedereen keek naar de bal behalve Messi, die ermee vandoor ging, Claudio Bravo omspeelde en in de zeventiende minuut voor de 1-0 voorsprong zorgde. Het was Messi's 87e Champions League doelpunt en de honderdste van MSN in 2016.

Gedurende de eerste helft kwam Man City aanvoerder Zabaleta een aantal keren zonder gevolg goed weg na een aantal forse charges op Neymar en Suárez. FC Barcelona had het lastig en in de 38e minuut moest Ter Stegen handelend optreden na een prachtige actie van Gündogan. Niet veel later volgde er opnieuw een gedwongen wissel aan Barça kant. Piqué liet zich waarschijnlijk wegens een blessure vervangen door Mathieu. In de slotfase van de eerste helft creëerden beide ploegen enkele kansen: Stones (City) kopte naast na een prachtige vrije trap, De Bruyne (City) miste het doel waarbij ook hands van Digne in het strafschopgebied niet werd gesignaleerd door het arbitrale trio en Suárez miste een goede kans na goed voorbereidend werk van Messi. En zo eindigen de ploegen met een ruststand van 1-0 in het voordeel van Barça.

Het begin van de tweede helft was voor Man City, maar toch kreeg Barça in de 50e minuut een hoekschop waaruit Umtiti net naast kopte. Niet veel later mocht voormalig Barça-keeper Claudio Bravo de kleedkamer opzoeken wegens een directe rode kaart. Ver van zijn doelgebied verwijderd probeerde Bravo een afgeslagen bal naar een medespeler te spelen. Suárez onderschepte de pass en probeerde over Bravo op doel te schieten waarbij de keeper van Man City zijn handen gebruikte en er maar één straf mogelijk was: rood. Man City moest dus noodgedwongen verder met tien spelers. Barça was nu duidelijk de betere en het overwicht werd in de 61e minuut uitgedrukt door de tweede van Messi, een bekeken schot in de hoek. 2-0 Barça en feitelijk de wedstrijd op slot. 3-0 werd het in de 69e minuut, wie anders dan Lionel Messi met zijn derde van de avond! De defensie van Man City blunderde opzichtig en daar profiteerde Suárez van: alleen op weg naar de keeper legde de Uruguayaan de bal af op Messi en die verzilverde dit buitenkansje.

Man City kwam er sporadisch goed uit en Mathieu moest aan de noodrem trekken en haalde Sterling neer. Tweede gele kaart voor de Barça-speler en dus inrukken met rood. Op het oog een domme overtreding die niet nodig was. Met nog een kwartier op de klok stonden er weer evenveel spelers aan beide kanten, 10 tegen 10. De wedstrijd kabbelde naar het einde. Barça kreeg in de 85e minuut een strafschop na een goede actie van Messi die onreglementair afgestopt werd. Gezien de geschiedenis van Messi en strafschoppen mocht Neymar het proberen. Ook hij mist! Niet veel later volgde zijn revanche: 4-0! Barça won ruim van de nummer één van Engeland en heeft daarmee zijn leidende positie in Groep C verstevigd.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Mascherano, Piqué('39 Mathieu), Umtiti, Jordi Alba('9 Digne), Rakitic, Sergio Busquets, Iniesta('80 Andre Gomes), Luis Suárez, Neymar. Jr en Messi

Opstelling Manchester City: Bravo, Zabaleta('57 Caballero), Stones, Otamendi, Kolarov,Fernandinho,Gündogan('79 Agüero),Sterling, David Silva, Nolito('57 Clichy), De Bruyne

Klik HIER voor de samenvatting van de wedstrij