Nieuws April 2021

Barça meldt zich voor Superleague

FC Barcelona is één van de twaalf clubs die in een statement hebben aangegeven de komst van een Superleague te willen organiseren.
Superleague is een middel om de rijke clubs nog rijker te maken, doordat zij een extra eigen competitie regelen buiten de UEFA om.
Geen Champions League, geen promotie-degradatie, en zelf de rechten verkopen. Een Amerikaans model. Het zou per club minimaal € 300 miljoen moeten opleveren. Iets dat deze topclubs uit Engeland, Italië en Spanje goed kunnen gebruiken.
De kritiek op de plannen is echter hevig. Zowel bij andere landen als vanuit de UEFA en FIFA. Er wordt zelfs gedreigd met een speelverbod in de nationale teams en in de nationale competities. Hoe het af gaat lopen is niet te voorspellen. Er zitten grote Amerikaanse partners achter die het voetbal wat zakelijker benaderen dat de supporters in de landen van Europa. Zitten die te wachten op een dergelijke competitie?
Gaat Laporta overstag en keert hij terug naar de supporters en de UEFA of gaat hij voor het grote geld?