Nieuws Januari 2009

Barca - Numancia 4-1

Barça blijft de zegereeks in de Spaanse Liga voortzetten. Ook tegenstander Numancia uit het kleine plaatsje Soria moest het onderspit delven. Dapper bleef het tot ver in de tweede helft overeind, maar toen Barça eindelijk het gaatje in de hechte defensie had gevonden, was het over en uit.

Barcelona trad tegen Numancia aan in een bijzonder winderig Camp Nou. Binnen vijf minuten wist Alves al gebruik te maken van deze wind. Een dwarrelend schot vanaf rechts eindigde bovenop de deklat. Barcelona hield de druk op het doel van Numancia maar had geen geluk om in de zestien toe te slaan. Numancia begon na het eerste kwartier aanvallend ook wat meer te brengen. In de 18e minuut werd zelfs een doelpunt afgekeurd. Goiria zou Iniesta hebben geduwd bij een kopbal die boven Valdés in het doel belandde. Na deze dubieuze beslissing van scheidsrechter Pérez Lasa nam Barça het heft weer in handen en bestookte het doel van de tegenstander met schoten van Xavi en Piqué. Numancia kreeg steeds minder te vertellen. De grootse kans was misschien wel die van Iniesta. Alleen zijn lob stuitte op de keeper. Ook Messi wist de weg naar het doel te vinden, maar hij kwam net iets te veel verdedigers op zijn pad tegen. Ondanks de vele kansen bleef het bij rust teleurstellend 0-0.

In de tweede helft ging Barça verder met waar het gebleven was. En in de 50e minuut was het dan eindelijk raak. Alves, op of net over de rand van buitenspel, gaf de bal voor de goal. Messi hoefde alleen de bal te schampen en de keeper van Numancia was geklopt. Messi vierde het doelpunt door het embleem van Barcelona op zijn shirt te kussen. Hiermee gaf hij indirect antwoord op de vele geruchten die deze week in de pers waren verschenen als zijnde dat oud Real Madrid voorzitter Perez hem als joker gaat gebruiken in de komende presidentsverkiezingen bij Real Madrid deze zomer. Messi begrijpt alle tumult niet en wilde met zijn gebaar laten zien dat hij Barça trouw zal blijven.

Met de openingstreffer was de ban gebroken. Een paar minuten later was het raak voor Samuel Eto’o. Wederom op de rand van buitenspel kreeg Eto’o de bal in de voeten gespeeld door Iniesta en maakte onberispelijk af; 2-0.

Numancia gaf zich niet verslagen en kwam in de 61e minuut terug in de wedstrijd. Een schitterende vrije trap van Barkero verdween als een vuurpijl in de bovenhoek. Valdés was kansloos. Het was het teken voor Barça om iets meer gas te geven. Messi toonde daarbij zijn klasse. Al slalommend door de verdediging legde de Argentijn de bal af op Henry, die op zijn beurt de bal knap in de verre hoek wist te plaatsen.

Niet veel later mocht deze zelfde Henry het veld verlaten voor Busquets. Iniesta mocht naar voren schuiven en Busquets gaf meet evenwicht op het middenveld waar Numancia zijn stellingen verliet en elke aanval van Barça beantwoordde met een tegenstoot. Toch was het Messi die opnieuw succes had. Na aangeven van Eto'o stuitte hij eerst op doelman Juan Pablo, maar in de rebound was hij wel slagvaardig.

Guardiola liet ook Bojan en Hleb nog in het veld komen voor Iniesta en Xavi. Tot overmaat van ramp ontving Palacios tussen die wissels zijn tweede gele kaart voor Numancia en moest het door met 10 man. De einduitslag had uiteindelijk nog hoger uit kunnen vallen, want Messi stuitte eerst op de keeper en later op de lat en ook Eto’o was tot twee maal toe onnauwkeurig in de afwerking.

Klik hier voor beelden van de doelpunten

Opst: Valdés, Alves, Puyol, Piqué, Abidal. Xavi (82. Hleb), Touré Yaya, Iniesta (79. Bojan), Messi, Eto’o, Henry (74. Busquets)