Nieuws Februari 2016

Barça plaatst zich voor finale Copa del Rey

In een draak van een wedstrijd heeft FC Barcelona zich geplaatst voor de finale van de Copa del Rey 2015/16. Met de 1-1 eindstand in het Mestalla van Valencia boekte Barça tevens een nieuw record in het Spaanse voetbal van een knappe reeks van 29 ongeslagen wedstrijden.

Na de ruime 7-0 overwinning in het Camp Nou een week ervoor, waarmee Barça bijna zo goed als zeker was van een finaleplaats, was het geen verrassing dat Luis Enrique koos om een aantal van zijn sleutelspelers rust te geven, inclusief de volledige Tridente. In een halfleeg stadion en een sfeer die meer deed denken aan een wedstrijd in de seizoensvoorbereiding was de wedstrijd verre van een strijdlustige halve finale.
Aanvankelijk kwam Barça het meest voetballend ten strijde, met Munir el Haddadi en Ivan Rakitić op het spoor van een doelpunt, maar Valencia kwam steeds beter in de weinig enerverende wedstrijd. Piatti en Villalba tekenden beiden een kans aan voor de thuisploeg, tot in minuut 39 de openingstreffer dan eindelijk viel: Negredo kwam één-op-één te staan met Marc-André Ter Stegen en poogde een chip over de Duitse keeper, maar de bal stuiterde van diens borst; met een gelukje kreeg Negredo de rebound nog mee en rondde prima af: 1-0.

Na rust bleef enige actie nog altijd uit. Barça koesterde nog altijd een 6-0 voorsprong in onderling resultaat, en dat toonde in het spel. Luis Enrique bracht drie wissels door, Douglas, Cámara en Kaptoum maakten hun opwachting. Dat bleek een gouden zet, want diezelfde drie waren goed voor de gelijkmaker in minuut 84, toen Kaptoum perfect afrondde uit een cross van Cámara.
1-1 en daarmee ongeslagen, en dus een nieuw record én een plek in de finale!

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Bartra, Vermaelen, Mathieu, Adriano (76’ Douglas), Rakitić (76’ Cámara), Samper, Sergi Roberto, Vidal, Munir en Sandro (82’ Kaptoum).

Opstelling Valencia: Jaume, Vezo, Santo, Diallo, Gaya, Danilo, Villalba (80’ Ibán), Zahibo, Mina (71’ Gomes), Negredo (60’ Bakkali) en Piatti.