Nieuws Februari 2014

Barça - Rayo Vallecano 6-0

Met de winst van Atletico Madrid op Real Valladolid (3-0) wist Barça dat het moest winnen om bovenaan te komen in de Liga. En met de nummer 19 Rayo Vallecano op bezoek mocht dat geen probleem zijn.

Met Carles Puyol voor het eerst in een competitiewedstrijd in Camp Nou sinds maart 2013, maar zonder Neymar begon FC Barcelona aan het duel dat nu al in de schaduw stond van de kraker van a.s. dinsdag tegen Manchester City. Aan de kant van Rayo speelde vijf spelers met een verleden bij Barça. Keeper Ruben, Baena, Trashorras, Falque en Rochina.

Na nog geen twee minuten spelen komt linksback Adriano naar binnen en krult de bal in de verre hoek, 1-0! Wat een heerlijke start. Daaropvolgend was er een grote kans voor Rayo, maar Valdés zorgde met een goede redding dat de gelijkmaker binnen viel. Het was een piepklein speldenprikje van de ploeg uit Madrid waarvan er nog velen zullen volgen. Een hoogstandje in de eerste helft was het moment dat Andrés Iniesta ziet dat keeper Rubén te ver voor zijn goal staat en een schot probeerde vanaf de middenlijn maar de bal ging ruim naast. Na tien minuten kwamen de bezoekers eruit via een counter en Puyol moest een corner weggeven die verder niks opleverde. Binnen het kwartier leek Lionel Messi te scoren. De Argentijn draaide om zijn as, en schoot met rechts op de paal. De andere paal stond de 2-0 in de weg. Pedro schoot voorbij de keeper maar helaas stond het ‘houtwerk’ in de weg. Valdés moest vervolgens na een uitbraak van Rayo redding brengen. De bezoekers kwamen er een paar keer gevaarlijk uit. Messi, de Argentijnse dribbelkoning deed zaterdagavond zijn naam eer aan door na een half uur fantastisch een paar verdedigers het bos in te sturen maar zijn schot op de achterlijn kon gered worden. Vlak voor rust maakte Messi dan zijn 336e goal. Een record, nog nooit was er een speler in Spanje die meer doelpunten maakte voor één club. Het oude record stamde uit de jaren 50.

Met een comfortabele 2-0 voorsprong begon FC Barcelona aan de tweede helft. En al snel werd de marge nog ruimer. Messi zette Alexis Sanchez vrij voor de keeper en de Chileen faalde niet, 3-0! Een minuut later een goede kans voor Larrivey. De spits krulde de bal in de verre hoek maar met een katachtige redding hield Valdés zijn doel schoon. Niet veel later aan de andere kant een geweldige aanval. Messi en Fabregas combineren en Pedro kon makkelijk binnenschuiven, 4-0. Na een uur was daar de rentree voor Neymar. Na een maand blessureleed mag de Braziliaan invallen voor Pedro. Zijn landgenoot Dani Alves breekt door en schiet hard naast. Niet veel later maakt Messi de manita compleet, 5-0 met een mooie knal. Gelijk na de goal ging Puyol naar de kant, zijn vervanger was Mascherano. Daardoor maakte Valdés de wedstrijd vol als aanvoerder. Met nog een kwartier te spelen mocht ook Lionel Messi naar de kant, de jonge vleugelaanvaller Cristian Tello mocht zijn kunsten weer eens laten zien. Cesc Fabregas miste in de slotfase nog een enorme kans. Zijn inzet is te zacht en kon uit het doel worden geranseld. Barça nam niet bepaald gas terug bij de ruime voorsprong en is helemaal klaar voor de kraker a.s. dinsdag in de Champions League. Rayo Vallecano wilde nog wel de eretreffer maar Valdés wilde daar niet aan mee werken. Vlak voor de blessuretijd in zou gaan luisterde Neymar zijn rentree op met een fantastische uithaal. Daarmee kwam de eindstand op 6-0! Met deze overwinning nam Barça de koppositie weer over van Atletico Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Puyol (67’Mascherano), Adriano, Fàbregas, Busquets, Iniesta, Alexis, Messi (74’Tello), Pedro (62’Neymar)