Nieuws April 2014

Barça - Real Betis 3-1

Met twee treffers bewees Lionel Messi zaterdagavond in zijn 200e wedstrijd in Camp Nou weer zijn waarde voor Barça. De Argentijn benutte twee penalty’s waarvan de tweede in de rebound en voorzag zijn jubileumduel zo van een gouden randje. De fanreis deelnemers van de Fan Club Barcelona zagen tevens een eigen doelpunt van Jordi Figueras in het doel van Real Betis belanden én José Manuel Pinto gepasseerd worden door Rubén Castro.

Barça speelde in een zonovergoten Camp Nou zeker niet groots. De Catalanen leken vooral van het zonnetje te genieten en speelden in een wandeltempo de bal rond. Los Béticos kregen geregeld de gelegenheid om de thuisploeg onder druk te zetten. Na een kwartier draaide Alexis Sánchez in het zestienmetergebied de verdediging dol. Figueras besloot het kappen en keren van de Chileen te dwarsbomen door zijn been uit te steken en Alexis zo ten val te brengen. De toegekende penalty werd koelbloedig door Messi binnen geschoten; zijn 192e doelpunt in 200 thuisduels en zijn 350e in zijn clubcarrière.

De tweede helft startte spectaculair met een vrije trap van Xavi in de 5e minuut. De bal ging helaas via de bovenkant van de lat over het doel van Antonio Adán. Jordi Figueras werd de tweede helft de schlemiel van de avond, door in de 67e minuut de bal met een sliding achter zijn eigen doelman te werken. Hij onderschepte een pass van Adriano die bedoeld was voor Pedro en tikte de bal zo onbedoeld binnen. Invaller Rúben Castro bracht binnen een paar minuten de spanning weer wat terug in de wedstrijd door de 2-1 te scoren. Castro profiteerde van fouten in de Catalaanse defensie en schoof diagonaal de aansluitingstreffer binnen langs Pinto. Barça bleef waakzaam tegen de nummer laatst van de competitie. Vijf minuten voor het laatste fluitsignaal besloot de scheidsrechter een tweede penalty toe te kennen aan FC Barcelona na een handsbal van Antonio Amaya. Het schot van Messi werd in eerste instantie nog gekeerd door Adán, maar in de rebound wist El Pulga toch de keeper te verschalken. Messi eindigde zijn jubileumwedstrijd met de aanvoerdersband om zijn arm doordat Xavi door coach Martino vervangen werd voor Song. In de slotminuten hing de 4-1 in de lucht, maar een geplaatst schot van eerst Neymar en daarna Cesc belandde net niet in het doel.

Eerder op de dag won Atlético Madrid waardoor de achterstand van Barça op de Madrilenen één punt blijft. De focus van het team van Tata Martino is vanaf nu op de returnwedstrijd tegen Atlético, aanstaande woensdag om 20:45 uur, in de kwartfinale van de Champions League.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Adriano, Xavi (88’ Song), Busquets, Iniesta (79’ Fàbregas), Alexis, Messi en Pedro (79’ Neymar)