Nieuws Oktober 2010

Barça - Real Mallorca 1-1

Zondagavond stond de wedstrijd tegen Real Mallorca op het programma. Barça wist de punten niet in Barcelona te houden, want er werd met 1-1 gelijk gespeeld.

Nadat Messi de Gouden Schoen aan het publiek had laten zien en er een minuut stilte was geweest, in verband met het overlijden van oud-speler Manchón, begon Barça direct de wedstrijd met aanvallen. Het hoge tempo resulteerde direct in veel kansen voor Messi, Bojan, Piqué en Alves. Maar deze kansen werden allemaal gemist. Veel kansen werden er ook gemist door de slechte staat van het veld. Door de regen wat voor de wedstrijd gevallen was, was het veld erg drassig.

Na 20 minuten werd er een mooie aanval opgezet door Alves vanaf rechts. Hij speelde de bal in op Pedro en die gaf, zonder na te denken, een fraai hakje richting Messi. Messi ronde de aanval af door de bal vanaf de 16 meter lijn in de rechter onderhoek te krullen.

Na de 1-0 bleef het team van Guardiola doorgaan met aanvallen. Door het hoge tempo van Barça kwam Real Mallorca amper aan de bal. Hierdoor werd er in de eerste helft een ware voetbalshow opgevoerd door FC Barcelona. De mooiste kansen waren voor Abidal en Keita, maar ook deze ballen gingen er niet in.

Ongeveer vijf minuten voor de rust moest Valdés voor het eerst deze wedstrijd een redding verrichtten. Een aanval van Real Mallorca werd afgesloten door een schot op het doel van Castro. Valdés kon nog een doelpunt voorkomen door een redding met één hand, maar hij kon niet voorkomen dat het een corner werd. Uit deze corner van De Guzmán kopte Nsué alsnog de gelijkmaker binnen. Hierdoor was de ruststand 1-1. Waarbij het opvallend was, dat in de gehele eerste helft Barça geen enkele overtreding had gemaakt op een speler van Real Mallorca.

De tweede helft ging Barça verder met aanvallen. Weer kregen Messi en Bojan weer wat kansen. Maar de bal wilde er gewoon niet in. Real Mallorca probeerde wel het tempo uit de wedstrijd te halen door tijd te rekken en de keeper van Mallorca, Aouate, kreeg hiervoor dan ook een gele kaart.

Het verschil met de eerste helft was dat Real Mallorca wel nog een paar keer gevaarlijk werd. Maar Nsué schoot en kopte over. Doordat beide ploegen de kansen bleven missen bleef het lang spannend. Een kwartier voor het einde gaf Alves een mooie steek pass op Bojan. Hij omspeelde wel de keeper, maar vanuit de moeilijke hoek schoot hij op de paal. Ondertussen veranderde de het veld in Camp Nou in een knollenveld, waardoor de bal niet altijd even strak ingespeeld kon worden en dit was zeker in het nadeel van FC Barcelona.

In het laatste kwartier vocht Real Mallorca voor het gelijke spel waardoor ze meer en zwaardere overtredingen maakte. Ook was het duidelijk zichtbaar dat de spelers van Barça vermoeid waren van de Champions League wedstrijd tegen Rubin Kazan. Pep Guardiola probeerde nog een doelpunt te forceren, door Milito te wisselen voor Jeffren en Piqué mee naar voren te sturen, maar ook dit mocht niet baten. Het bleef 1-1. Hierdoor nam de ploeg van oud-spelers Laudrup en Nadal een punt mee naar Mallorca.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Milito (8' Jeffren), Abidal, Mascherano, Keita (65' Thiago), Iniesta, Pedro (78' Nolito), Messi en Bojan