Nieuws December 2020

Barça-Real Sociedad 2-1

Een zeer belangrijke wedstrijd in de Primera Division voor Ronald Koeman en FC Barcelona. Haakt Barça weer aan bij de kop of komt het op nog grotere achterstand van de andere topploegen? Het begin was goed, in die zin dat Fc Barcelona liet zien er zin aan te hebben.
Het leidde tot een kansje voor Griezmann, die een mooie poging net zag mislukken.en een kopbal van Pedri die centimeters naast ging. Barça was gedreven, maar het laatste zetje werd steeds niet gegeven. Dat was het beeld van de eerste 25 minuten. Een fris en agressief spelend Barça, dat Real Sociedad weinig aan de bal liet.
Maar zoals zo vaak valt dan het doelpunt aan de andere kant. In minuut 28, uit een zeer spaarzame aanval wist Sociedad te scoren en zo Barcelona een enorme dreun te bezorgen.
Maar de dreun kwam men snel te boven. Een lange aanval via oa Messi kwam uiteindelijk bij Jordi Alba terecht, die met zijn houten rechterbeen het net vond.
Griezmann raakte vlak hierna nog de lat en Braithwaite was te wild oog in oog met de doelman, waardoor de verdiende voorsprong nog uitbleef. Tot minuut 43. Frenkie de Jong scoorde uit een typische Barça-aanval zijn eerste goal, waardoor de rust met een 2-1 voorsprong voor Barça werd bereikt.  Het leek een herboren Barcelona.
De tweede helft begon zoals de eerste eindigde, hoewel Real Sociedad iets meer uit zijn schulp kroop. Het was een wonder dat de score niet werd uitgebreid. Het was Griezmann, met zijn nieuwe looks, die twee enorme kansen niet in een doelpunt wist om te zetten. De spanning bleef er daarom op zitten en koploper Real Sociedad rook nog zijn kans. De sterk spelende Pedri wist dat met een enorme krachtsinspanning te voorkomen, maar zijn botsing met de paal betekende ook het einde van zijn wedstrijd.
Het laatste kwartier moest Barça alle zeilen bijzetten. ter Stegen moest een formidabele redding verrichten om de gelijkmaker te voorkomen. Maar in de stand kwam geen wijziging meer. Een goed spelend Fc Barcelona behaalde een terechte, maar zwaar bevochten, overwinning, waardoor er weer zicht komt op de bovenste plekken van de Primera Division.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Dest, Araujo, Mingueza (79. Lenglet), Jordi Alba, Busquets (63. Alená), de Jong, Messi, Griezmann (66. Trincáo), Pedri (74. Pjanic), Braithwaite.

32. 1-1 Jordi Alba
43. 2-1 Frenkie de Jong