Nieuws Mei 2013

Barça - Real Valladolid 2-1

Zondagavond won de kersverse landskampioen in een regenachtig Camp Nou vrij eenvoudig waardoor de mijlpaal van 100 competitiepunten nog steeds binnen handbereik is. Met nog twee wedstrijden in La Liga te gaan, tegen Espanyol en Málaga, staat Barça nu 94 punten.

De spelers van FC Barcelona betraden het veld van Camp Nou in een erehaag van Valladolid. Hierna verzorgden de bezoekers de aftrap en dat was in de eerste helft een van de weinige keren dat spelers van Valladolid aan de bal waren. Barça domineerde het duel; het eerste schot op doel was al in de derde minuut van David Villa op aangeven van Cesc Fàbregas. Na kansen van Pedro, Villa en Pique, viel de 1-0 in de 21e minuut. Xavi onderschepte een pass van Jesús Rueda, die de bal precies in de loop van Pedro mee gaf. De aanvaller bleef koel en schoot de bal onder de keeper van Valladolid binnen. Víctor Valdés had in zijn eerste wedstrijd sinds zijn voetblessure niet veel te doen op een eenvoudige vangbal in de 23e minuut en een mooie duik op slag voor rust op een actie van Daniel Larsson na. Andrés Iniesta slalomde vervolgens door de verdediging van de bezoekers door, maar zijn mooie actie werd helaas niet beloond met een treffer. Het schot van de middenvelder ging net over het doel van Jaime. Drie minuten voor de rust verdubbelde Barça alsnog de voorsprong. Een hoekschop van Xavi werd doorgekopt door Cesc waarna de bal door Marc Valiente onfortuinlijk in het eigen doel werd gewerkt.

Na de rust tikten de Blaugrana’s de wedstrijd in de stromende regen op een laag tempo uit. Doordat de bezoekers ook zonder inspiratie uit de kleedkamer waren gekomen, leverde het spel weinig mooie acties op. Het duurde tot de 63e minuut voor de eerste grote kans van de tweede helft. Na een mooie run van Cesc langs de zijlijn passte hij de bal naar Pedro. Zijn schot vanaf de rand van de zestienmeter belandde echter op de lat. Even later stuitte Martín Montoya op keeper Jaime, eindigde een schot van zowel Cesc als Pedro in het zijnet en ook David Villa kon niet scoren. Ondanks dat de 3-0 in de lucht hing, eindigde het duel onverwacht in een 2-1. Na een fout van Jonathan Dos Santos op het middenveld, moest Javier Mascherano aan de handrem trekken en gaf de scheidsrechter een penalty aan Valladolid. Víctor Pérez passeerde in de 87e minuut Victor Valdés, die zondag voor de 500e keer onder de lat stond bij Barça, maar de overwinning kwam daarna niet meer in gevaar.

Na het laatste fluitsignaal was het tijd om het landskampioenschap te vieren met de fans in Camp Nou. Aanvoerder Carles Puyol gaf de trofee aan Tito Vilanova en Éric Abidal. Nadat die twee de trofee in de lucht hielden, brak het feest los in een wolk van Blaugrana confetti. Vervolgens keken de spelers met hun kids naar een mooi seizoensoverzicht en een schitterend vuurwerk in de kleuren van de club. Op de tonen van Simply the Best van Tina Turner toonden de spelers en technische staf de trofee in een ereronde aan de Barça-fans. Na nog veel meer Blaugrana confetti vertrokken de spelers na een laatste applaus richting de kleedkamer.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Montoya, Piqué, Busquets (64’ Thiago), Alba, Mascherano, Xavi, Iniesta (76’ Dos Santos), Fàbregas (83’ Tello), Pedro en Villa