Nieuws Januari 2020

Barça richting Ibiza

FC Barcelona maakt zich op voor een duel in de Copa del Rey, waar de opzet dit jaar flink is omgegooid. Barcelona kreeg namelijk vrijstelling van de eerste twee rondes in de Copa doordat het deelnam aan de Spaanse Supercup, normaliter slechts één duel maar tegenwoordig een heel toernooi tussen vier ploegen, afgewerkt in Saoedi-Arabië. Dit lucratieve maar moreel en sportief twijfelachtige toernooi zorgde er dus voor dat Barça pas in januari het eerste bekerduel af hoeft te werken. In de nieuwe opzet is er ook niet langer plaats voor een tweeluik. Slechts één duel zal in deze fase van het toernooi doorslaggevend zijn, waarbij de ploegen uit La Liga altijd uit spelen tegen een ploeg uit een lagere divisie. Voor Barça is de reis niet al te ver, want eilandploeg Ibiza rolde uit de koker als tegenstander.

Woensdagavond om 7 uur zal Barça voor het eerst in de clubgeschiedenis een duel afwerken tegen Ibiza, vanzelfsprekend bekend als feesteiland voor vakantiegangers. De huidige voetbalclub is nog maar vijf jaar geleden opgericht, maar ontsteeg nooit de derde Spaanse divisie. Het duel tegen Barcelona voelt dan ook als een sprookje voor de spelers en fans van Ibiza. Speciaal voor dit duel zijn er maar liefst 2000 extra tijdelijke plaatsen aan het stadion toegevoegd, dat normaliter plaats biedt aan 4500 man. Na Pontevedra en Albacete (de ex-club van Don Andrés Iniesta) uit te schakelen wacht er nu dus een onderonsje met Barça. De trainer van Ibiza, Pablo Alfaro, speelde zelfs nog drie seizoenen onder huidig Barça-coach Quique Setien, bij Racing Santander. Voor de twee trainers zal het dus een gezellig onderonsje worden, met voor Barça naar alle verwachting aan makkelijk avondje op het eiland der feesten.

Foto: www.fcbarcelona.cat