Nieuws November 2015

Barça-Roma 6-1

Na de voetbaldemonstratie tegen Real Madrid in het Santiago Bernabéu klopte dinsdagavond alweer de Champions League op de deur. In eigen Camp Nou ontving FC Barcelona het Italiaanse AS Roma. Eerder op de avond speelden Bayer Leverkusen en BATE Borisov tegen elkaar in het Midden-Oosten en kwamen niet verder dan een 1-1 gelijkspel, dankzij welke Barça al voorafgaand aan de wedstrijd verzekerd was van een plek in de achtste finales.

Luis Enrique koos ervoor Clásico-held Andrés Iniesta op de bank te laten, maar de in de Clásico teruggekeerde Leo Messi maakte vanaf de start zijn opwachting. En het beloofde weer een heerlijke voetbalavond te worden. Vanaf het fluitsignaal was het Barça dat de scepter zwaaide en AS Roma kwam geen seconde onder de druk uit.
Binnen vijf minuten tekende Messi zijn eerste doelpoging aan, maar keeper Szczesny zat daar nog prima bij. Roma meldde zich even aan de andere kant met een kopbal van Dzeko die over ging, maar daarna gingen de Italianen rap ten onder. Een goal kon simpelweg niet uitblijven: na koud een kwartier gaf Neymar een pracht van een pass op Dani Alves, die onzelfzuchtig de bal doortikte naar de vrije Luis Suárez, die zonder problemen de 1-0 binnen werkte. Een paar minuten later tikten Neymar en Messi de Roma-defensie horendol en Suárez kaatste terug op Messi, die de moeilijk te controleren bal tóch controleerde en over de keeper wipte: 2-0!
Barça zocht op het gemak verder naar een volgende treffer, tikte Roma van het kastje naar de muur en legden talloze splijtende passjes, een-tweetjes en driehoekjes op de mat. Af en toe kwam er nog een kans voorbij en even moest Marc-André Ter Stegen nog het been uitsteken om een halfzachte poging van Roma te pakken. In de absolute slotfase was daar Suárez die een weggewerkte bal vol op de schoen pakte en snoeihard tegen de touwen volleerde: 3-0!

De tweede helft toonde eenzelfde eentonig beeld aan Barça-voetbalgeweld. AS Roma had totaal niets te brengen. Ter Stegen moest één keer in actie komen en deed dat prima met zijn arm om een tegentreffer te voorkomen. Aan de andere kant vonden Neymar, Suárez en Messi elkaar weer vlekkeloos, waarna de Argentijn Gerard Piqué geheel vrij zag lopen, de bal afgaf en het zo kwam dat Piqué de 4-0 op het scorebord zette.
Een paar minuten later kon Can Barça weer juichen, want daar was wéér de oppermachtige Tridente! Neymar nam de bal uit de lucht op indrukwekkende wijze aan, gaf af op Suárez en die vond Messi weer; aanvankelijk zat keeper Szczesny er goed bij, maar de vliegensvlugge Messi schoot de rebound binnen voor de manita. 5-0!
Met het laatste kwartier op de klok leek Barça nog altijd niet moe. Op zoek naar een volgende goal kwam er nog een gouden buitenkansje, toen Neymar werd neergehaald in het zestienmetergebied en de bal op de stip werd gelegd. De Braziliaan schoot achteloos slecht in en keeper Szczesny pakte zonder moeite, maar daar was Adriano om de rebound loeihard in één keer tegen het dak van het doel te rammen: 6-0!
Ook voor AS Roma kwam er een buitenkans. De scheidsrechter kende de Italianen eveneens een penalty toe na een domme overtreding van Thomas Vermaelen. Een eerste Italiaanse doelpunt leek in de maak, maar Ter Stegen stopte! Een schitterende redding en de nul behouden. Pas in de enige minuut van de extra tijd kon Roma een flinter van de eigen eer redden met een tegentreffer net buiten het bereik van Ter Stegen, waardoor de eindstand op een 6-1 score kwam.

Een nieuwe galavoorstelling van de oppermachtige Tridente & co, een feestje in Camp Nou en een onbetwiste plek in de achtste finales. Genieten!

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Alves, Piqué (57’ Bartra), Vermaelen, Alba, Rakitić, Busquets (45’ Samper), S. Roberto (64’ Adriano), Messi, Suárez en Neymar

Opstelling AS Roma: Szczesny, Maicon, Manolas, Rüdiger, Digne, Pjanic (75’ Uçan), Keita, Nainggolan (45’ Iturbe), Florenzi (58’ Vainqueur), Dzeko en Falque.

Kijk hier een samenvatting van de wedstrijd en geniet na van deze prachtige treffers!

Gerelateerd nieuws