Nieuws Augustus 2013

Barça - Santos 8-0

Vrijdagavond legde Barça beslag op de eerste prijs van het seizoen 2013/14, de Trofeu Joan Gamper (foto's). 81.251 Barça-fans zagen in Camp Nou het team van Tata Martino met 8-0 de oude club van Neymar verslaan. De opvolger van Tito Vilanova kon rustig voor de eerste keer plaats nemen op de bank van FC Barcelona.
De wedstrijd startte met een minuut stilte voor de dinsdag op 89-jarige leeftijd overleden Barça-keeper Antoni Ramallets (video

De bezoekers uit Brazilië waren geen partij voor FC Barcelona. De Catalanen lieten de bal in een hoog tempo rondgaan en maakten vanaf het eerste fluitsignaal duidelijk dat met minder dan een overwinning geen genoegen werd genomen.
Lionel Messi opende de score in de 8e minuut, in een rebound van een schot van Pedro. Doelman Aranha kon in het eerste half uur nog drie keer een bal uit zijn doel vissen. Drie minuten later verdubbelde Leo met een eigen doelpunt, na een voorzet van Dani Alves, de voorsprong en in de 20e en 28e minuut pakten respectievelijk Alexis Sánchez en Pedro ook een doelpunt mee. De spelers van Santos werden in de eerste helft zoek gespeeld door Barça.

Na de rust betrad Neymar voor het eerst het heilige gras van Camp Nou. Martino wisselde maar liefst acht spelers, maar liet Messi in het team, waardoor de twee aanvallers voor het eerst met elkaar samenspeelden. De 5-0 kwam echter niet achter hun naam te staan, maar Cesc Fàbregas schoot die in de touwen op aangeven van Alexis. Keeper Aranha en de lat stonden een treffer van Messi en Neymar in de weg. Ook met een vrijwel geheel Barça B op het veld bleven de Catalanen de Brazilianen de baas. Neymar was verantwoordelijk voor de assist op Cesc die na de 5-0 ook de 6-0 op het scorebord bracht. Adriano schoot de wellicht mooiste treffer van de avond met een geweldig afstandsschot achter Aranha. De keeper stond aan de grond genageld en hem restte alleen het achterom kijken en het oprapen van de bal uit zijn doel. Jongeling Jean Marie Dongou zorgde vlak voor tijd voor de 8-0 eindstand. Neymar bekroonde zijn eerste wedstrijd in Camp Nou nog bijna met een doelpunt, maar de lat stond zijn eerste Catalaanse treffer in de weg.

Opstelling FC Barcelona: Valdés (45' Pinto), Alves (45’ Montoya), Piqué (45' Bartra), Mascherano (77’ Bagnack), Xavi (45' Sergi Roberto), Iniesta (45' Fàbregas), Busquets (45' Song), Jordi Alba (45' Adriano), Alexis (72’ Dani Nieto),
Messi (62’ Dongou) en Pedro (45' Neymar)

Kijk hier de samenvatting van het duel.