Nieuws September 2013

Barça - Sociedad 4-1

Dinsdag stond een midweeks competitietreffen tussen FC Barcelona en Real Sociedad op het programma. Na de ruime 4-0 overwinning op Rayo Vallecano het weekend ervoor was de verwachting dat Tata Martino met zijn ploeg de succesvolle seizoenstart zou voortzetten en een reeks opeenvolgende zeges sinds het begin van het seizoen zou boeken. Een reeks van zes was maar vijf keer eerder in de geschiedenis gelukt, onder anderen onder Johan Cruijff en Josep Guardiola.

De eerste drie minuten waren voor Real Sociedad. In een kolkend Camp Nou, dat deze dag haar 56e verjaardag vierde, kwamen de bezoekers dreigend dicht bij het doel van Víctor Valdés. De inzet van Seferovic belandde hard op de kruising en joeg even de schrik er goed in. Maar Barça herpakte zich snel en vanaf dat moment hadden de blaugranas geen kind aan Sociedad. Binnen vijf minuten opende de thuisploeg de score en die eer kwam Neymar toe, die – enigszins gelukkig – de bal het doel in liep en daarmee zijn eerste officiële doelpunt in blaugrana tenue in La Liga scoorde. Een paar minuten later verdubbelde Lionel Messi de stand met nota bene een kopbal, die hij op aangeven van nieuw maatje Neymar prima binnen kopte.

Alle remmen gingen los. Barça legde wervelend spel op de mat, wellicht het beste spel tot dusver in het nieuwe seizoen. Balbezit was bijna geheel in Catalaanse handen en onder aanvoering van Xavi Hernández zetten de blaugranas vroeg druk. Aanval volgde op aanval, weer als vanouds snel en soepel, en de kansen stapelden zich op voor de blaugranas, terwijl Sociedad steeds meer in het nauw kwam en leunde op een klungelende achterhoede. Na twintig minuten werd het spel van Barça beloond met wederom een doelpunt. Messi probeerde te scoren achter zijn standbeen om, zag dat mislukken en zijn twee inzet belandde op de lat, alleen om bij Busquets terecht te komen die met een hard en geplaatst afstandsschot alsnog de voorsprong uitbreidde: 3-0.
Het wachten was op het vierde doelpunt, maar deze bleef uit. Barça was nog dichtbij na wederom een paar goede aanvallen, maar ook Real Sociedad kroop iets uit de schulp en meldde zich in het zestienmetergebied. Valdés hoefde zich echter amper in te spannen. Aan de andere kant stelde Neymar zijn kwaliteit ten toon met schitterende individuele acties en hij was dicht bij een tweede doelpunt, maar zag zijn schot net over gaan. Valdés moest nog even in actie komen om een verrassend afstandsschot weg te boksen. Met een onveranderde score gingen de twee ploegen de kleedkamers in.

Ook na de rust ging Barça vliegend van start, met kansen voor onderen andere Messi en Neymar, en het was een wonder dat de score niet verder opliep. Ook met een uur op de klok was de stand nog onveranderd en leek het een kwestie van minuten eer een blaugrana de score zou opschroeven. Dat gebeurde echter niet; juist aan de andere kant kwam de totaal verrassende 3-1 na een uitstekende aanval van Sociedad die de verdediging van Barça enigszins in verlegenheid bracht. Twee minuten later creëerden de bezoekers opnieuw een kans, al kon Valdés deze poging weerhouden.
Barça nam wat gas terug en werd slordiger in de passing en alertheid, waarvan Real Sociedad gretig gebruik maakte. Dit resulteerde in een grote kans voor Griezmann om de 3-2 te maken, maar de aanvaller verzaakte te scoren. Een paar minuten later was daar wel invaller Bartra, die op aangeven van Messi de 4-1 achter zijn naam mocht zetten. Real Sociedad zette niet veel meer aan, terwijl Barça nog even wat gas gaf, maar de scheidsrechter floot af zonder dat er nog een doelpunt viel.

Met deze 4-1 overwinning heeft Tata Martino niet alleen een beginreeks van zes zeges geboekt, maar zeker in de eerste helft het Barça-spel tentoongesteld dat Can Barça en alle voetballiefhebbers graag zien. Zaterdag wacht Almería, waartegen de ploeg van Martino kan proberen een overwinning aan deze succesvolle reeks toe te voegen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Mascherano (35’ Bartra), Adriano, Xavi, Busquets, Iniesta, Alexis, Messi (80’ Sergi Roberto) en Neymar (74’ Pedro).

Opstelling Real Sociedad: Bravo, Estrada (45’ Ansotegi), Cadamuro, Iñigo, De la Bella, Bergara, Ros (77’ Pardo), Prieto (21’ Agirretxe), Sangalli, Seferovic en Griezmann.