Nieuws Augustus 2009

Barça-Sporting Gijón 3-0

FC Barcelona heeft maandagavond de eerste wedstrijd in de Primera División met 3-0 van Sporting Gijón gewonnen. Barça begon de wedstrijd met twee van de drie zomeraankopen in de basis, Ibrahimovic en Maxwell. De laatste aankoop Chygrynskiy zat nog niet bij de selectie, maar nam op de tribune plaats naast de spionerende Jose Mourinho, coach van Inter Milaan. Ook de geblesseerde Iniesta en Márquez zaten op de tribune, terwijl Messi van coach Guardiola al vrijaf was gegeven. De kleine aanvaller bereid zich momenteel in Argentinië voor op de belangrijke interland tegen Brazilië.

Toen de spelers het veld op kwamen werd door Puyol nog even de Europese Supercup aan het publiek in Camp Nou getoond. Dat de spelers nog vermoeid waren van de zware krachtinspanning tegen Shaktar was in het begin goed zichtbaar. In een laag tempo controleerde Barça de wedstrijd, maar gevaar werd niet gesticht. Gijón liet het rondspelen toe en loerde op een klein foutje en daarmee op de counter.

Rond het kwartier ging het tempo iets omhoog, wat zich meteen in een voorsprong uitbetaalde. In de zeventiende minuut verlengde Keita een hoekschop van Xavi tot bij de tweede paal, alwaar Bojan ongehinderd binnen kon koppen. Met 0-1 achterstand kon Gijón de verdedigende taktiek in de kast parkeren en met iets aanvallender intenties op zoek gaan naar de gelijkmaker. De verdediging van de blaugranas werd op de proef gesteld, maar de speldenprikjes konden het centrale duo Puyol en Piqué niet beangstigen.

Het spel van de mannen van Guardiola oogde rommelig. Alsof er node een centrale man werd gemist die de regie in handen nam. Er werd ontzettend veel balverlies geleden en aanvallend kon men nauwelijks gaatjes in de hechte defensie van Gijón vinden. Toch mocht Barça de tweede goal nog voor rust vieren. Opnieuw met het hoofd uit een hoekschop. Ditmaal nam Xavi een corner van rechts. Hij speelde de bal kort naar Alves, die de bal perfect voorgaf. De Malinees Keita sprong het hoogst en kopte rigoureus raak; 2-0.

Na de rust verschenen beide elftalen ongewijzigd op het veld. Barça kwam gelijk goed uit de startblokken. Na lang rondspelen kwam die bal via Bojan bij Maxwell. De Braziliaan gaf de bal hard maar laag voor vanaf links, maar een verdediger van Gijón kon de bal nog net voor de voeten van Ibrahimovic weg trappen.
Na een klein kwartier in de tweede helft verliet Maxwell geblesseerd het veld. Hij werd vervangen door Abidal. Het niveau van de wedstrijd daalde met de minuut. Sporting dacht daar zijn voordeel uit te halen en kreeg zowaar wat kansjes. Een schot van Barral op de vuisten van Valdés en een kopbal van Gregory konden genoteerd worden.

Halverwege de tweede helft leek het als of Keita zijn tweede doelpunt van de avond ging maken. Uit een corner van Xavi kopte hij snoeihard op de paal terwijl hij tussen drie verdedigers in stond. Een kwartier voor tijd kreeg Ibrahimovic zijn eerste echte kans maar hij kopte de bal in de handen van de keeper.
Tien minuten voor tijd moest er weer een geblesseerde speler van FC Barcelona zich laten vervangen, deze keer was het de goed spelende Bojan.  Hij werd vervangen door Jeffren. Kort na deze wissel viel dan eindelijk de definitieve 3-0. Het was Alvés die vanaf rechts een voorzet gaf. Een verdediger van Gijón wilde de bal weg koppen, maar dat gebeurde achterwaarts en niet goed. Ibrahimovic reageerde attent op deze buitenkans en rondde al vallend met het hoofd af. Het was voor 'Ibra' een moeizame eerste wedstrijd en het doelpunt was voor hem dan ook - duidelijk zichtbaar - een bevrijding.

Door de 3-0 overwinning staat FC Barcelona meteen gedeeld op kop. Op doelsaldo moet het Málaga en Getafe naast zich dulden.  Klik hier voor de samenvatting

Opst: Valdés, Alves, Puyol, Piqué  (84. Fontás), Maxwell (56. Abidal), Keita, Busquets, Xavi, Pedro, Ibrahimovic, Bojan (80. Jeffren)