Nieuws September 2008

Barça - Sporting Lissabon 3-1

FC Barcelona is het kampioenenbal met de zo gewenste winst begonnen. Tegen de Portugezen werd een verdiend resultaat gehaald, hoewel de blaugranas het zich opnieuw lastig maakten door vele kansen niet te benutten en de bevrijdende 3-1 pas in de 86e minuut te scoren.

Het team van Guardiola begon verassend genoeg met Gerard Piqué naast Márquez in het centrum van de verdediging. De jubilerende Puyol begon daardoor meer als linkervleugelverdediger. Samen met rechtsachter Alves maakte de verdediging een goede beurt. Vooral de buitenspelval stond als een huis.

Vanaf de eerste minuut werd volop voor de aanval gekozen. De boodschap was duidelijk, er moest en zou gewonnen worden van de technisch vaardige groenwitte brigade uit Lissabon. De eerste twintig minuten waren een stormloop op het doel van keeper Patrício. Eto’o, Henry, Xavi en Messi kregen goede mogelijkheden, maar de scherpte ontbrak. De 1-0 kon echter niet uitblijven en viel opvallend genoeg uit een hoekschop, iets dat Barça niet vaak overkomt. Xavi zette voor en de ver bij de tweede paal compleet vrijgelaten Márquez had de hoek voor het uitzoeken. Kruislings kopte hij de bal de verre hoek in.

Met de voorsprong op zak nam Barcelona wat gas terug en ontspon er zich een technisch hoogstaande wedstrijd, waarbij de blaugranas controleerden en Sporting zijn momenten zocht.

Het matig gevulde Camp Nou kon pas in de tweede helft weer opveren. Nadat de thuisploeg een kwartier lang alleen met afstandschoten voor gevaar kon stichten, werd het in de 60e minuut geholpen door de scheidsrechter die een overtreding van Abel op Eto’o bestrafte met een strafschop. Xavi gaf de voorzet en Abel hinderde de Kameroener op moment van inkoppen. Eto’o nam dankbaar gebruik van het gebaar van de scheids en benutte de elfmeter heel koelbloedig.

Alsof Guardiola er met de behoudende wissel Touré voor Eto’o om vroeg, begon Barça in de laatste 20 minuten van de wedstrijd de controle kwijt te raken. Sporting begon aan te dringen en meteen kweet Barça zich van paniekerig uitverdedigen. Moutinho mocht afleggen op doel, maar Valdés redde knap. Het was uitstel van naderend onheil want nadat Piqué onnodig een gele kaart had gekregen, lag de aansluitingstreffer er in de 72e minuut toch in. Verdediger Tonel kwam bij een vrije trap van rechts zo hoog met zijn been in, dat hij Touré in de lucht aftroefde en de bal achter Valdés tikte.

Opnieuw wisselde Guardiola. Ditmaal met Pedro voor de enigszins onzichtbare maar hardwerkende Henry. Het bleek zijn vruchten af te werpen. Barcelona kwam uit zijn schulp en schiep zich een handvol kansen. Tot ontreddering van de socios miste Messi twee dotten van kansen en ook een vrijgespeelde Iniesta kon het net niet vinden. Hij wist wel met een prachtige voorzet het rechterbeen van de inlopende Xavi te vinden, die daarmee de bevrijdende 3-1 inschoof.

Opstelling Barça:

Valdés; Alves, Piqué, Márquez, Puyol (90. Sylvinho); Xavi, Keita, Iniesta; Messi, Eto’o (65. Touré), Henry (75. Pedro)

Andere uitslag in poule D:

FC Basel – Shaktar Donetsk 1-2

Samenvatting van de wedstrijd is te zien onder de spelersprofiel van Rafael Márquez