Nieuws April 2009

Barça tegen de Premier League

Nu de stofwolken van de kwartfinale Champions League zijn opgetrokken, mag de conclusie worden getrokken dat FC Barcelona ook in deze editie van de C-L de enige niet-Engelse deelnemer is aan de halve finale. Net als vorig jaar zijn de blaugranas de laatst overgeblevene club van het vaste continent. Toen waren het Manchester united, Liverpool en Chelsea, dit jaar heeft Arsenal stuivertje gewisseld met Liverpool.

Om de cup met de grote oren voor de derde maal in haar historie omhoog te kunnen tillen, zullen de mannen van Guardiola dus twee van de drie engelse ploegen moeten verslaan, geen gemakkelijke opgave. Vorig seizoen waren de Mancunians in de halve eindstrijd de sterkere (0-0 en 1-0), ditmaal is Chelsea de tegenstander. Opnieuw speelt Barça de return buitenshuis. De data staan vast op 28 april en 6 mei.

Chelsea is geen onbekende voor Barcelona. De huidige nummer drie van de Premier League wordt gecoached door landgenoot Guus Hiddink. De bondscoach van Rusland is de vervanger van de weggestuurde Scolari, die de Londenaren nog saaier en berekender liet voetballen dan Mourinho. Met Hiddink is de Hollandse school in Londen beland. Al is Hiddink niet de eerste Nederlandse coach van de blues, dat was Ruud Gullit, hij heeft het team in korte tijd tot een goede hegemonie gesmeed, waarin vooruit denken belangrijker is geworden dan het vasthouden van een 1-0 voorsprong. Die omslag valt niet mee, gezien de vele doelpunten die Chelsea de laatste tijd tegenkrijgt, maar de resultaten mogen er wezen. Chelsea staat ook nog in de halve finale van de FA Cup en jaagt nog altijd op de titel, alhoewel het zeven verliespunten meer heeft als koploper Manchester United.

Barça komt tegen Chelsea oud ploeggenoten Deco en Belletti tegen. Deco, de Braziliaanse Portugees, die met zowel Porto als Barcelona de Champions League al eerder wist te winnen, kwam aan het begin van het seizoen niet op het verlanglijstje voor van Guardiola. Hij mocht voor een zacht prijsje naar Engeland verhuizen, alwaar hij een middelmatig seizoen draait, zoals verwacht in de schaduw van sterspeler Frank Lampard. Deco heeft nog altijd de nodige vrienden in de selectie van Barça. Zo was er dinsdag avond na de kwartinales meteen druk SMS verkeer tussen hem en onder andere Lionel Messi.

Belletti zal naar aller waarschijnlijkheid de linksachter positie innemen tegen Barcelona. Ashley Cole, de vaste waarde achterin, is de eerste confrontatie geschorst. Beletti staat in Barcelona nog altijd voor de beslissende goal in de Champions League finale van 2006 tegen Arsenal, toen hij vlak voor het einde van de wedstrijd de 2-1 binnenschoot. Het was zijn eerste en meteen ook laatste goal voor Barcelona. Bij Chelsea scoort hij vaker, meestal met zwabberende afstandschoten.

Barça tegen Chelsea staat garant voor spektakel. Veel indruk maakte de confrontaties tussen coaches Rijkaard en Mourinho. Vooral de ontmoetingen in seizoen 2004/05 en 2005/06. Beide keren de achtste finales. Het eerste jaar liet Rijkaard zich afbluffen door Mourinho en zijn Chelsea. Het werd 2-1 in Camp Nou, waar Drogba de rode kaart zag en de Zweedse scheidsrechter Frisk zijn laatste wedstrijd floot, omdat hij na het duel zwaar werd bedreigd door Chelsea fans. In Londen ging Barça ten onder aan defensief geklungel en stond het binnen no-time 3-0. Ronaldinho bracht de score terug met de befaamde punter en een strafschop, maar het werd uiteindelijk 4-2. Een jaar later nam Rijkaard revanche. Nu werd er eerst op Stamford Bridge gespeeld. Mourinho had de terreinknechten de opdracht gegeven niets aan het veld, dat er erbarmelijk bij lag te doen, waardoor de wedstrijd op een soort van aardappelveld werd afgewerkt. Messi speelde echter een van de beste wedstrijden van zijn leven en maakte het de verdedigers zo zuur, dat Del Horno rood zag. Barça tilde daar op een achtestand om in een 1-2 overwinning. Mourinho, die in de valpartijen het beste theater van Barcelona had gezien, kon zijn team in Camp Nou niet laten stunten. Het werd 1-1 en Barça ging door naar de kwartfinales en werd uiteindelijk de winnaar van het tournooi.