Nieuws Augustus 2014

Barça weer tegen Ajax

Donderdagavond was de loting voor de groepsfase van de Champions League 2014/15. De Catalaanse ploeg werd ingedeeld in groep F samen met Paris Saint-Germain, Ajax en APOEL Nicosia.

De Franse kampioen kwam als eerste tegenstander uit de koker. Dit is een herhaling van de Champions League kwartfinale uit het seizoen 2012/13. Over twee wedstrijden eindigde confrontatie in een 3-3 en ging Barça door op het aantal gescoorde uitdoelpunten. Bij Paris Saint-Germain, spelen drie spelers met een Barça verleden, Thiago Motta, Maxwell en Zlatan Ibrahimovic.

In pot 3 zaten ook een aantal lastige tegenstanders en uit deze pot werd Ajax getrokken. Vorig seizoen zaten Barça en Ajax ook al in dezelfde groep. De Catalanen wisten in Camp Nou nog makkelijk te winnen met 4-0 maar in de Amsterdam Arena werd met 2-1 verloren en hiermee mag Ajax zeker betiteld worden als een lastige tegenstander.

De laatste tegenstander die werd geloot was APOEL Nicosia, een club uit Cyprus. Het is voor FC Barcelona pas de tweede keer dat het naar het eiland moet voor een voetbalwedstrijd. In het seizoen 1996-97 speelde Barça vanwege een Europa Cup 2 wedstrijd tegen AEK Larnarca. In het seizoen 2011/12 wist APOEL de kwart finales te halen van de Champions League.

Barça begint de jacht op de Champions League in Camp Nou tegen APOEL Nicosia. De tweede wedstrijd is de kraker tegen Paris Saint-Germain in Parijs. Daarna volgt de dubbele confrontatie met Ajax, waarbij Barça 21 oktober eerst thuis speelt in Camp Nou. Op 5 november komt Barça naar de Arena. Daarna volgt de uitwedstrijd tegen APOEL, zodat de groepsfase in Camp Nou wordt afgesloten met de kraker tegen Paris Saint-Germain.