Nieuws Mei 2013

Barça wint de Copa Catalunya

FC Barcelona heeft op woensdagavond de finale van de Copa Catalunya gewonnen. In het Camp d’Esports moesten penalty’s de beslissing brengen. In de penaltyserie wisten de Blaugrana's uiteindelijk met 4-2 te winnen, nadat het duel na 90 minuten in 1-1 was geëindigd.

Het team van Vilanova begon sterk aan de wedstrijd. Met goed combinerend voetbal probeerde Barça de wedstrijd naar zich toe te trekken. Toch moest FC Barcelona toezien hoe na 20 minuten een uittrap van Oier werd onderschept, waarna oud Blaugrana Simao kon scoren. Dit was een van de spaarzame momenten dat Espanyol over de middellijn kwam. De rest van de eerste helft viel Barça aan, maar de score bleef uit. Dit resulteerde in een 1-0 ruststand.

In de tweede helft regende het kansen. Mede door de nieuwe impulsen van David Villa, Xavi Hernández, Cesc Fàbregas en Alexis Sánchez bleven de kansen zich opstapelen. Toch duurde het tot de laatste minuut voordat Cesc de stand gelijktrok. Na een pass van Alex Song schoof de Spaanse middenvelder de bal onder de keeper door. In de blessuretijd van de wedstrijd was er nog een opstootje waarbij Alex Song en Cristhian Ricardo Stuani beiden de rode kaart zagen. Al snel daarna floot de scheidsrechter bij de 1-1 eindstand af.

Na de negentig minuten volgden de penalty’s. Xavi begon aan de kant van Barça, maar zijn penalty werd knap gered door de keeper. Wakaso maakte aan de kant van Espanyol geen fouten. Hij zorgde voor de voorsprong voor Espanyol. Ook Cesc, Petrov en Pique schoten hun penalty binnen. Colotto schoot de bal daarna tegen de lat. Alexis wist wél vanaf elf meter te scoren, waardoor de stand 2-2 werd. Ook Verdú miste aan de kant van Espanyol, waardoor Villa met de laatste penalty voor de beslissing kon zorgen. De spits schoot de penalty feilloos binnen en zorgde voor de 4-2 eindstand.

Opstelling FC Barcelona: Oier, Patric, Sergi Gomez ( 69’ Piqué), Adriano (46’ Mascherano), Balliu (69’Alba), Dos Santos (66’Fàbregas), Busquets (46’ Song), Sergi Roberto (46’ Espinosa) , Pedro (46’Alexís), Rafinha (66’ Xavi) en Deulofeu (66’Villa)