Nieuws Mei 2012

Barça wint de Pichichi - Zamora dubbel

Deze weekend werd bekend dat Messi topscorer van de Primera División is geworden met 50 doelpunten en in zijn schaduw pakte Valdés de Zamora trofee, voor de minst gepasseerde keeper van de Primera División. De keeper van Barça werd maar 28 keer gepasseerd en dit betekende voor hem de vijfde Zamora trofee in zijn carrière.

Door de prestaties van Messi en Valdés is het in de geschiedenis van de club nu de tweede keer dat de Pichichi - Zamora dubbel binnen gehaald wordt. Het is ook speciaal dat FC Barcelona de dubbel binnen weet te halen zonder zelf kampioen te worden, want met de topscorer en de minst gepasseerde keeper in het team, wordt een club normaal gesproken kampioen. Het is daarom ook pas drie keer eerder voorgekomen dat een club de Pichichi - Zamora dubbel binnen weet te halen zonder zelf kampioen te worden. Athletic Bilbao ( 1946/47), Valencia (1957/58) en Deportivo (1992/93) gingen Barça voor.

Voor Valdés betekende zijn vijfde Zamora trofee een evenaring en een verbetering van een record. Met deze trofee evenaarde hij Ramallets, de keeper van FC Barcelona tussen 1947 en 1962. In deze periode wist hij ook vijf keer de Zamora trofee te winnen. Tevens is Valdés nu de eerste keeper die de Zamora trofee vier seizoenen achter elkaar weet te winnen.