Nieuws Augustus 2016

Barça wint de Trofeo Gamper!

FC Barcelona heeft de 51e editie van de Trofeo Gamper gewonnen! Dit jaar waren de gasten Sampdoria en niet toevallig; dit seizoen is het 25 jaar geleden dat het Dream Team van Johan Cruijff tegenover diezelfde Italiaanse tegenstander stond in de finale te Wembley en Ronald Koeman in de extra tijd de bal spectaculair van afstand binnenschoot en Barça voor het eerst in haar geschiedenis de Europacup I bezorgde!

Woensdagavond maakte Camp Nou kennis met de selectie voor het seizoen 2016/17 en vooral de vijf nieuwe gezichten. Elke speler kreeg zijn ‘five minutes of fame’ in een gezellige sfeer en daarna was het Lionel Messi die met een magistrale performance de ploeg naar de overwinning leidde.

Barça, met aanvankelijk alleen aankoop Lucas Digne in de gelederen, schoot uit de startblokken en een vroege goal leek in de maak. Die viel dankzij Messi, die de bal via de borst naar de voet leidde en over zijn hoofd de bal bij Luis Suárez kreeg, die de bal binnenkopte: 1-0. Vijf minuten later diende de Argentijn zich weer aan; op randje buitenspel ontving hij de bal en met een nonchalant tikje opzij omspeelde hij keeper Viviano voor de 2-0.
Bij vlagen werd Sampdoria door het Barça-voetbalgeweld geheel van de mat gespeeld en kon Camp Nou genieten van heerlijk voetbal en het potentiële vooruitzicht op een monsterscore. Maar La Samp leverde een reminder af dat zij niet slechts voor de show naar Barcelona waren gekomen: Muriel doorkliefde de Barça-defensie en passeerde Claudio Bravo voor de aansluitingstreffer.
Maar daar was Messi weer en hóe: een vrije trap krulde hij op perfecte wijze buiten Viviano’s bereik om de 3-1 op het scorebord te zetten.

Na alle sensatie van de eerste helft was het tweede bedrijf beduidend minder wervelend. Luis Enrique voerde een handjevol wissels door om minuten te bieden aan alle spelers én de nieuw aangetrokken voetballers. Samuel Umtiti en André Gomes maakten hun eerste minuten ooit in het Barça-tenue, terwijl Sergi Samper en Denis Suárez dit opnieuw in de hoofdmacht mochten doen. Laatstgenoemde stond koud een paar minuten in het veld toen hij de paal hard raakte.
Maar het minder enerverende spel zorgde ervoor dat Sampdoria terug in de wedstrijd kon komen, want Budimir ramde de 3-2 tegen de touwen en bracht de spanning terug in wat een gemakkelijke wedstrijd leek te worden. Toch verloor Barça niet compleet de controle en bleef de sterkere ploeg tot het eindsignaal. Luis Suárez maakte er nog bijna vier blaugrana goals van, maar de lat zat in de weg.

Met deze 3-2 zege blijft de Trofeo Gamper in Barcelona voor de vierde keer op rij en heeft Camp Nou kunnen genieten van de selectie die het dit seizoen moet gaan doen onder de bezielende leiding van Luis Enrique. En dat zullen ze zondag 14 augustus meteen moeten doen in de heenwedstrijd van het tweeluik tegen Sevilla om de Spaanse Super Cup.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Roberto, Mathieu, Piqué, Digne, Sergio, Iniesta, Rakitić, Messi, Arda en Suárez.

Opstelling Sampdoria: Viviano, De Silvestri, Silvestre, Castan, Regini, Eramo, Torreira, Linetty, Schick, Muriel en Quagliarell.