Nieuws Mei 2009

Barça wint met de Copa del Rey haar eerste prijs van het seizoen

FC Barcelona heeft de Copa del Rey op haar naam geschreven. Met een ongekende voetbalshow werd medefinalist Athletic Bilbao in Valencia met 4-1 van de mat geveegd. De bekerwinst levert de eerste titel van een seizoen op dat nu al historisch lijkt te gaan worden. Het team van coach Guardiola liet andermaal zien over een geweldig collectief te beschikken waarin een ieder voor elkaar door het vuur gaat.
Anders valt niet te verklaren hoe furieus Barça op zoek ging naar de gelijkmaker nadat het binnen 10 minuten op een achterstand was gekomen door een doelpunt van Gaizka Toquero, die bij de eerste de beste corner Keita en Xavi in de lucht aftroefde en de bal achter doelman Pinto kopte. Stadion Mestalla was vanaf het begin van de wedstrijd de thuishaven van de in grote getale opgekomen baskische aanhangers van Bilbao. Vele vraagtekens zullen zijn gezet of de verdeling van de kaartjes wel zo goed over de beide finalisten is verdeeld. Het was bijna angstaanjagend om te zien hoeveel rood-witte aanhangers van Bilbao hun club konden aanmoedigen, terwijl de blaugrana kleuren ver te zoeken waren.
In een orkaan van geluid werd Barcelona al vroeg in de wedstrijd op de proef gesteld. Wat van te voren werd gevreesd kwam uit. Athletic schuwde het fysieke conatact niet en ging er vanaf minuut een als een gek tegenaan. Barça voelde het gemis van Iniesta en Henry aan de linkerflank. Iets dat moest worden ingevuld door Samuel Eto'o. Dat viel de Kameroener niet mee. De ballen gingen dan ook bijna allemaal via Xavi door het centrum. De achterstand ontwaakte ongekende krachten bij Puyol en de zijnen. De jacht op de gelijkmaker was er een om van te smullen. Het tempo ging gedurende de eerste helft met de minuut omhoog en Bilbao werd bij de keel gegrepen. Het doelpunt liet op zich wachten maar het getoonde combinatie voetbal gaf vertrouwen aan de meegereisde cules, die in grote minderheid waren in Mestalla.
Een weergaloze solo van Touré brak uiteindelijk de ban. De Ivoriaan begon vanaf de middenlijn aan een dribbel, maar zag gaanderweg geen aanspeelpunten opdoemen waarop hij besloot snoeihard op het Bilbao doel te schieten. De bal vloog als een granaat in de linkerhoek van de kansloze doelman Iraizoz. De gelijkmaker werkte als een rode lap op een stier. Barça wilde maar een ding en dat was de wedstrijd nog voor rust beslissen. Kansen waren er voor Bojan, Eto'o en Alves, maar Bilbao haalde de rust zonder verdere kleerscheuren.
Hartstochtelijk aangemoedigd door beide supportersschare begonnen de Catalanen en Basken in de tweede helft aan de zoektocht naar eeuwige glorie. Daar waar Athletic probeerde ook maar een fatsoenlijke aanval op te zetten, werd het bruut afgetroefd door de ontembare leeuwen van Guardiola, die maar één boodschap van de coach hadden meegekregen, en dat was het in hoog tempo kapot spelen van Bilbao. Met fascinerend hoge schoolvoetbal werd binnen een kwartier afgerekend met welke vorm van bekeraspiraties bij de Basken dan ook. De verdediging van Athletic moest overuren maken en kon de Barça trein alleen met grove overtredingen tegenhouden. Het was de kleine dribbelaar Lionel Messi die zich in de 54e minuut van zijn cipier wist te ontdoen om vervolgens de door hem zelf opgezette aanval via de doelman Iraizoz terug gespeeld zag worden. 'La Pulga' twijfelde geen seconde en trok de trekker over; 2-1 voor Barça.
Bilbao kreeg niet de kans om iets terug te doen. De blaugrana trein wist van geen stoppen en in de 57e minuut stond Bojan aan het eindpunt van een dodelijke counter. De kleine Kroatische Spanjaard rondde subliem af om Mestalla in vuur en vlam te zetten.
De slagroom op de taart kwam van de man van de wedstrijd Xavi Hérnandez. De kleine generaal mocht nog geen zes minuten na de 3-1 aanleggen voor een direct vrije trap. Hij krulde de bal met zoveel gevoel over de muur dat Iraizoz alleen het geluid van de bal tegen de binnenkant kruising moet hebben gehoord. De 4-1 was meteen de genadeslag. Bilbao coach Capparós probeerde nog iets te forceren met het inbrengen van twee aanvallers, maar Barça bleef oppermachtig en kreeg de fraaiste kansen om een grotere uitslag op het scoreboord te zetten.
De eerste titel van het seizoen werd door aanvoerder Carles Puyol in ontvangst genomen. De aanwezige Spaanse koning Carlos zal de Copa zelden aan zo'n verdiende kampioen hebben uitgedeeld. De blaugranas vierden de titel groots, iets dat ze dan ook ten zeerste toekomt. De deur naar de voor de club ongeevenaarde 'triplete' staat nog altijd wijd open.

Opst: Pinto, Alves, Piqué, Touré (88. Sylvinho), Puyol; Xavi (87. Pedro), Busquets, Keita; Messi, Bojan (83. Hleb), Eto'o