Nieuws September 2012

Barça zomer aankopen

Na het sluiten van de transferperiode is het tijd voor een evaluatie. Vice-president Josep Maria Bartomeu en Technisch Directeur Andoni Zubizarreta vertelde maandag aan de aanwezige pers dat de overgang van Guardiola naar Vilanova naar wens verloopt. “Tito belichaamt het succes van het project en we zijn heel tevreden met het besluit om binnen de club alles zo veel mogelijk hetzelfde te houden”, aldus Zubizarreta. De vraag over de nieuwe coach was de laatste van de 45 minuten durende persconferentie en daar was de Technisch Directeur zichtbaar blij mee: “Het feit dat het zo lang duurt voordat iemand naar hem vraagt is goed nieuws. Het betekent dat het goed gaat.”

Bartomeu sprak lovend over hoe de twee nieuwe aanwinsten Jordi Alba en Alex Song passen in het team: “Alba heeft zich snel aangepast. Dat komt mede omdat hij voor zijn komst bij de selectie van het nationale team was op het EK, de Spaanse competitie kent en als jeugdspeler bij Barça voetbalde.” Over Song zei de vice-president: “Alex was onze eerste keus en we zijn heel blij met hoe snel hij ons systeem eigen heeft gemaakt.” Zubizarreta voegde daaraan toe dat Barça deze zomer geen interesse had om Fernando Llorente naar de club te halen.

Naast de twee zomer aankopen sprak Zubizarreta tevens over de contracten van Carles Puyol en Lionel Messi. “We hebben een eerste gesprek gehad en ik verwacht niet dat het een lange onderhandeling gaat worden”, aldus de voormalige keeper van Barça over de contractvernieuwing van Puyol. “We hebben veel respect voor de aanvoerder, niet alleen vanwege zijn leeftijd maar vooral zijn toewijding voor de club.” Het huidige contract van Messi loopt tot 2016 en volgens Zubizarreta is de club niet ongerust: “Iedere Barça-fan wil graag Messi in het team behouden.”

In de Spaanse pers waren recent berichten over een mogelijk vertrek van David Villa. Bartomeu wilde graag van de gelegenheid gebruik maken om duidelijk te maken dat: “De club geen enkele vertegenwoordiger van een club ontvangen die heeft gevraagd naar David Villa.”

Over Bojan Krkić, die in de zomer van 2011 naar AS Rome vertrok en dit seizoen door de Romeinse club verhuurd wordt aan AC Milan, vertelde de vice-president: “We kunnen niet over bedragen spreken, maar we hebben een contract met Milan dat ons de mogelijkheid geeft om de speler terug te kopen. We hebben daarnaast de mogelijkheid om een transfer van Bojan naar een andere club te blokkeren. Bojan vertrok voor 12 miljoen euro naar AS Roma en FC Barcelona kan de aanvaller in de zomer van 2013 terugkopen voor 13 miljoen.