Nieuws Maart 2014

Barça–Osasuna 7-0

Na het mooie midweekse resultaat tegen Manchester City, en een plaats in de kwartfinales Champions League bezegeld, keerde zondag laat in de middag de aandacht terug naar de Spaanse competitie. Wegens eerdere tegenvallende resultaten geen onbelangrijke wedstrijd tegen Osasuna, met de strijd om het landskampioenschap nog in volle gang.Carles Puyol en Gerard Piqué werden niet opgeroepen uit voorzorg wegens last aan respectievelijk de knie en de enkel; Ibrahim Afellay moest wederom vanaf de tribune toekijken. Tata Martino stelde zijn sterkste selectie op, met ditmaal de voorkeur voor Pedro Rodríguez en Alexis Sánchez.

Vanaf het fluitsignaal werd duidelijk dat FC Barcelona ging wervelen. De bal ging vlug rond, de blaugranas vonden elkaar vlotjes in de aanval en meerdere malen moest de Osasuna-defensie alle zeilen bijzetten om een echte doelpoging te voorkomen. Even leek desondanks het eerste doelpunt aan de andere kant te vallen, toen Víctor Valdés een hard schot van Armenteros wist te keren, maar Oriol Riera uit de rebound inschoot; de scheidsrechter keurde de goal echter terecht af wegens buitenspel.

Hierna kwam Osasuna eigenlijk niet meer echt aan de bal. De blaugranas kwamen verder op stoom en behielden een aardig tempo. In minuut 18 volgde dan ook de openingstreffer, en van de voet van Lionel Messi! Slechts vier minuten later volgde een formidabele aanval via Andrés Iniesta en Jordi Alba, waarna Alexis Sánchez – daarvoor nog aangever – foutloos binnen schoot: 2-0. Iedereen kon ervoor gaan zitten, want dit beloofde een voetbaldemonstratie te worden.
Barça bleef combineren en aanvallen, Osasuna kon amper iets tegen het blaugrana voetbalgeweld inbrengen en het was wachten op het volgende doelpunt. Die kwam na een half uur spelen, toen Iniesta ineens een pracht van een pegel in huis had en keeper Andrés volledig kansloos liet: 3-0. Daarna legden Dani Alves en Xavi Hernández nog aan voor een paar harde schoten, maar Andrés wist verdere tegentreffers te voorkomen. De stand bleef onveranderd en bij het vertrek naar de kleedkamers voor de onderbreking was Camp Nou een en al applaus.

Na de rust ging de Barça-show verder. Het tempo lag weliswaar iets lager, maar Osasuna leek de hoop op een goede afloop allang opgegeven te hebben. Andrés stond, ondanks de tegengoals, goed te keepen en voorkwam meerdere keren een verdere uitloop.
Toch zwichtte hij in minuut 63, toen Leo Messi het wederom op zijn heupen kreeg en met een eigen individuele actie – en hulp van Iniesta – hard de 4-0 binnen schoot en daarmee zijn 370e doelpunt voor de Catalaanse club maakte. Hiermee is hij topscorer aller tijden in de geschiedenis van FC Barcelona; weer een historische mijlpaal voor de Argentijnse dribbelaar!

Barça was echter nog niet klaar. Meerdere kansen passeerden de revue; ook één keer aan de andere kant, maar Valdés hield zijn doel met een klein tikje schoon. In de 77e minuut kwam Cristian Tello het veld in voor Alexis Sánchez en hij stond koud één minuut in het veld toen hij een kans voor zichzelf creëerde en deze ook prachtig afrondde: 5-0! Messi mocht zelfs zijn zoveelste hattrick laten optekenen, want vlak voor tijd schoof hij ook zijn derde van de avond binnen (nummer 371 in zowel officiële als vriendschappelijke wedstrijden voor FC Barcelona).
Uiteindelijk tekende Pedro voor de eindstand met een lekker doelpunt op aangeven van Messi in de blessuretijd en werd Osasuna compleet afgedroogd met zeven doelpunten om de oren.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Bartra, Mascherano, Jordi Alba, Xavi (61’ Song), Busquets, Iniesta, Alexis (77’ Tello), Messi en Pedro.

Opstelling Osasuna: Andrés, Oier, Loties, Arribas, Damiá, Cejudo, Raoul Loé, Silva, Armenteros (61’ Lobato), Roberto Torres (70’ Puñal) en Oriol Riera (84’ Acuña).

Gerelateerd nieuws