Nieuws December 2011

Barça’s 2011 (deel 1)

In een vierdelig overzicht kijken we terug op het afgelopen blaugrana jaar met al haar hoogte- en dieptepunten. Bij deze deel 1.

Januari
2011 begon met een wereldwijd tribuut aan La Masía. Leo Messi, Andrés Iniesta en Xavi Hernández, drie spelers grootgebracht in Barça’s eigen jeugdopleiding, stonden gedrieën op het podium voor de FIFA Gouden Bal. Het Argentijnse wonderkind werd de eerste speler in de geschiedenis die de titel tweemaal op rij won. Ondertussen werd Josep Guardiola derde in de ranking van de beste coaches van 2010. Op de dag dat Barça Betis versloeg in de bekerwedstrijd (5-0) toonden de Leo, Iniesta en Xavi hun trofeeën aan de fans.

Februari
Op 20 februari 2011 stond Josep Guardiola als coach van het eerste team aan de zijlijn voor zijn honderdste competitiewedstrijd. Zijn statistieken op dat moment: 79 keer gewonnen, 14 keer gelijkgespeeld en slechts zeven keer verloren, de beste statistieken ooit voor een FC Barcelona coach. In de wedstrijden gebruikte Guardiola in totaal veertig verschillende spelers, waarvan 56 procent in eigen huis grootgebracht was, en bracht zijn team 68 weken aan de top van de competitietabel door. Ongelofelijke statistieken!

Maart
Halverwege het seizoen ontving het team verschrikkelijk nieuws. Bij Éric Abidal was een levertumor geconstateerd. De fransman, die uiteindelijk in recordtijd herstelde, voegde zich nog voor het einde van het seizoen weer bij zijn team, en bleek een enorme inspiratie voor zijn collega’s. De fans gaven blijk van hun steun via verschillende sociale netwerken en een groot aantal banners in het Camp Nou. De ziekte van Abidal heeft de selectie, op zoek naar nog meer titels, alleen maar versterkt.