Nieuws April 2011

Barcelona - Almería 3-1

Het is met 22 graden een warme avond in Barcelona waarin het team van Guardiola het rustig aan doet. Het eerste kwartier gaat voorbij zonder een noemenswaardige aanval van de Catalanen. De bal wordt rustig rond gespeeld maar doordat ze zich ver terug laten zakken, komt Almería veel op de helft van de Catalanen en krijgen diverse corners.
Na een kwartier creëert Bojan de eerste echte aanval van FC Barcelona. Bojan vangt de bal heel knap met de borst de bal op, loopt langs de lijn en geeft de bal voor aan Thiago, maar die schiet over het doel van Diego Alves heen. In de 18e minuut maakt Mascherano een overtreding net buiten het strafschopgebied. Hiervoor krijgt hij een gele kaart en ontbreekt daardoor volgende week tijdens el Clásico. Uit de vrije trap volgt, na verdedigend werk van Barça, de vierde corner van Almería in 20 minuten, maar het schot is te zwak en Pinto kan de bal eenvoudig vangen. De bezoekers verdedigen stevig maar de vele overtredingen worden niet bestraft door de scheidsrechter. Na een half uur komt David Villa in het veld omdat Bojan geblesseerd uit valt na zo’n overtreding. Bojan moest de catacomben van Camp Nou in gedragen worden en het is afwachten hoe ernstig zijn blessure is. Aan het einde van de eerste helft gaat Barça wel meer druk zetten. Zo gaat een schot van Iniesta net over, raakt Messi het zijnet en eindigt een slalom van de Argentijn langs vijf verdedigers van Almería in een schot dat ook over het doel heen gaat. De eerste helft eindigt zoals die is begonnen met 0-0 waarbij Barcelona 78 procent balbezit had.

De spelers van FC Barcelona beginnen fanatieker aan de tweede helft en dat resulteert al snel in een hele goede kans voor David Villa. Iniesta gaf de bal mee aan Villa die twee verdedigers van Almería te snel af is, de uit zijn doel gekomen keeper passeert, maar de bal raakt de paal. Uit de aanval die daarop volgt van de bezoekers valt, na een verdedigingsfout van Milito en Pique, een doelpunt van Corona en zo staat FC Barcelona 0-1 achter. Lang hoeven de Catalanen niet te treuren, want bijna een minuut later wordt David Villa neergehaald door Diego Alves. De scheidsrechter geeft terecht een penalty en Lionel Messi schiet die koelbloedig in; 1-1.
In de 53e minuut wordt Milito gewisseld voor Pedro, waardoor het MVP trio weer herenigd is in het veld. Messi, Villa en Pedro zijn in de tweede helft diverse keren gevaarlijk, maar het is Thiago die in de 64e minuut Barcelona op 2-1 zet. Een corner van Xavi wordt door de speler van Barça B in de verre hoek ingekopt. Het was gelijk zijn laatste actie van de avond, want in de 66e minuut wordt Thiago gewisseld voor Keita. Het blijft een moeizame wedstrijd, waarbij Guardiola zich langs de lijn erg druk maakt en de spelers van Barcelona niet heel scherp zijn.
Het wordt uiteindelijk toch nog een 3-1 overwinning voor de Catalanen doordat Lionel Messi in de blessuretijd druk zet op de verdediging van Almería. De verdediger wordt nerveus van de Argentijn en Messi laat de kans niet onbenut om zijn tweede van de avond maken.

FC Barcelona: Pinto, Milito (53’Pedro), Pique, Alves, Mascherano, Thiago (66’Keita), Maxwell, Iniesta, Xavi, Bojan (30’Villa) en Messi.

Voor de samenvatting van de wedstrijd klik hier.