Nieuws December 2016

Barcelona SC landskampioen

Hugo Blok, onze Barça-watcher, meldde dat in de stad Guayaquil in Ecuador een voetbalclub bestaat genaamd Barcelona Sporting Club. Opgericht op 1 mei 1925, mede door een geëmigreerde Catalaan, Eutimio Pérez, (vandaar die naam natuurlijk). Het clubembleem is nog steeds hetzelfde als het vroegere embleem van het Catalaanse Barça. Barcelona SC is een van de weinige topclubs uit Ecuador die niet is gevestigd in de hoofdstad Quito. Net als de club waar ze naar vernoemd zijn, is het een Omni-sportvereniging met basketball, bowlen, boxen, zwemmen, volleybal, baseball, atletiek en tennis.

De club werd 14 keer kampioen van Ecuador waarvan de laatste keer in 2012. Ze hebben nog nooit de Copa Libertadores, de Zuid-Amerikaanse Champions League, gewonnen, wel twee keer finalist geweest; in 1990 en 1998.

In het weekend van El Clásico zijn ze voor de 15e keer landskampioen van Ecuador geworden. En uiteraard werd het een gekkenboel daar, net zoals hier in Barcelona als Barça weer eens een prijs in de wacht sleept.