Nieuws April 2017

Barcelona - Sociedad 3-2

FC Barcelona heeft op zaterdagavond een belangrijke zege geboekt op Real Sociedad. In eigen huis was Barcelona te sterk voor de Baskische ploeg, en alle 5 de doelpunten waren al voor het rustsignaal gescoord. Door de 3-2 zege blijft de ploeg van Luis Enrique in het spoor van Real Madrid, dat drie punten voorsprong heeft, maar tevens een duel te goed.

De eerste kans van de wedstrijd was voor Sociedad, maar Ter Stegen was alert bij een inzet van dichtbij. Vervolgens was het na ruim een kwartier wel raak aan de andere kant. Messi kreeg de bal aangespeeld van spits Suárez en haalde vanuit de tweede lijn vernietigend hard uit. Zijn droge pegel verdween laag in het doel en bracht Barcelona de nodige vreugde, na de twee nederlagen die het in de laatste twee duels had geleden. Barcelona liet vervolgens een paar kansen onbenut, maar na ruim een half uur tekende Messi met zijn tweede van de avond voor de 2-0, en ditmaal schoof hij de bal binnen na een gekeerd schot van Suárez.

Sociedad reageerde echter direct, en via een hard schot van Inigo ging de bal via Umtiti het doel in. De eigen goal van de Franse verdediger bracht Sociedad terug in de wedstrijd, maar een minuut later was de marge alweer twee. Messi gaf de bal aan Alcácer, en die rondde koelbloedig af in de verre hoek. Toch was het doelpuntenfestijn nog niet voorbij, want nog voor rust wist Sociedad weer wat terug te doen. Xabi Prieto scoorde een wereldgoal in de blessuretijd van de eerste helft, door een diepe pass prachtig in een keer binnen te schuiven.

In de tweede helft waren er over en weer een aantal kansen, maar Barcelona gaf de voorsprong niet meer uit handen. De moeizame zege brengt de ploeg van Enrique op 72 punten. Volgende week staat in het Santiago Bernabeú de Clásico op het programma. Dan treffen op zondagavond Barça en Real elkaar in een duel dat beslissend zal zijn in de titelrace.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Roberto, Piqué, Umtiti, Alba; Rakitic, Busquets, Gomes ('69 Iniesta); Messi, Suárez, Alcácer ('79 Denis)