Nieuws Januari 2014

Bartomeu vraagt om steun

Tijdens de eerste persconferentie als voorzitter van FC Barcelona ging Bartomeu in op de situatie die is ontstaan door het vertrek van Rosell. Bartomeu en zijn Raad van Bestuur voelen zich sterk en ze gaan de projecten en uitdagingen, waar Rosell in de zomer van 2010 mee is gestart, voortzetten. Het vroeg de socios dan ook om vertrouwen in hem en het bestuur te hebben, mede omdat het nog dezelfde groep mensen is, die ook onder Rosell aan het werk waren.

Tijdens het beantwoorden van de vragen van de journalisten benadrukte Bartomeu dat het uitgesloten is dat er nieuwe verkiezingen komen: “We hebben een project waar we in geloven en dit willen we succesvol afronden, daarom zie ik geen reden voor nieuwe verkiezingen”. Onder dit project het leiden van Barça valt ook de vernieuwing van Camp Nou en dit project inspireert het bestuur om door te gaan tot 2016.

De nieuwe voorzitter herinnerde de journalisten ook dat in de club statuten staat, dat indien de voorzitter ontslag neemt, het de eerste vicepresident is, die de taken moet overnemen. Tevens sprak Bartomeu over de toekomst van Martino: “We hopen binnenkort aan te kondigen dat Martino bij ons zal blijven voor vele jaren en op zijn minst tot het einde van ons mandaat. Hij is een professional en doet het geweldig”. Hiermee worden eigenlijk de geruchten tegengesproken dat Martino na één jaar weer zou vertrekken.

Tijdens de persconferentie maakte ook Bartomeu duidelijk dat Rosell niet is afgetreden vanwege de situatie rondom Neymar, maar dat hij persoonlijke redenen had om zich terug te trekken. Mocht de rechtszaak rondom de transfer van Neymar, zich uitbreiden naar Bartomeu, dan heeft hij verklaard niet te zullen aftreden. Wel heeft Bartomeu openheid van zaken geven rondom de transfer bedragen rondom Neymar. De vader van Neymar Jr. had aangegeven dat de clausules in het contract met betrekking tot de vertrouwelijkheid op te heffen. Bartomeu zei direct: “We hebben niet gelogen. Voetbalwedstrijden worden gewonnen op het veld, niet achter gesloten deuren in kantoren”.

Mede door alle verhalen die in de pers kwamen hebben Neymar Sr. en Barcelona besloten om openheid te geven, om zo de leugens in de pers te weerleggen. Zo heeft Santos 17 miljoen euro ontvangen en heeft de stichting N & N van de ouders van Neymar 40 miljoen euro ontvangen. Maar de speler ontving ook nog 10 miljoen als tekenbonus en moesten nog diversen commissies betaald worden naar betrokken partijen. Zo waren er nog meer kosten, wat opliep tot 29,1 miljoen aan kosten, welke nooit bij een transfersom worden opgeteld. Hierdoor blijft FC Barcelona volhouden dat de transfer 57,1 miljoen had gekost.

Als laatste gaf Bartomeu aan binnenkort in gesprek te gaan met Messi en zijn zaakwaarnemer over het verbeteren van het contract van de Argentijnse superster. Want het bestuur van FC Barcelona vind Messi nog steeds de beste speler in de wereld en daardoor moet zijn salaris ook op dat niveau liggen. Nu is Ronaldo van Real Madrid de beste betaalde speler ter wereld.