Nieuws Februari 2012

Bayer Leverkusen - FC Barcelona 1-3

Na een moeizaam begin, heeft FC Barcelona toch enigszins gemakkelijk weten te winnen in Leverkusen. Met twee goals van Sánchez en een derde van de goed spelende Messi, won Barça met 1-3 in Duitsland.

De trainer van Bayer Leverkusen gaf voor de wedstrijd al aan, verdedigend te gaan spelen. En niets bleek minder waar. Barça had volop balbezit (80%) in de eerste helft, de Duitsers verdedigden stug. De Blaugrana's konden maar weinig openingen vinden en maakten bovendien af en toe wat slordigheidfoutjes. Die kon de ploeg zich gelukkig wel permitteren, omdat Leverkusen nauwelijks de intentie had aan te vallen. De ploeg van Guardiola speelde zonder de geblesseerde Xavi en die werd zichtbaar gemist. Zijn vaak zo goed en scherp gegeven passes waren het enige wat ontbrak bij Barça. Het leek er op dat de beginstand ook de ruststand zou worden, totdat Messi met een mooie pass Sánchez de ruimte in stuurde. De Chileen bleef koel en schoot de bal knap door de benen van Leno: 0-1. Drie minuten later mochten de ploegen thee gaan drinken.

De tweede helft begon duizendmalen beter dan de eerste. Barça domineerde wederom, maar Leverkusen kwam meer uit hun loopgraven zetten. Dit deden de Duitsers zo goed, dat er zelfs een doelpunt viel. Kadlec werd slecht gedekt door Sánchez, waardoor hij na 7 minuten in de tweede helft de gelijkmaker in kon koppen. Lang konden de Duitsers er echter niet van genieten, want al snel kwam Sánchez voor de tweede keer in het scoringsboekje terecht. Een prachtige dieptepass van Fàbregas werd goed op gepikt door de Chileen, die Leno omspeelde en de 1-2 binnen schoot. Barça bleef domineren, maar vond nu, anders dan in de eerste helft, ook daadwerkelijk de gaten in de Duitse defensie. Toch was het Leverkusen die de volgende grote kans kreeg, maar via Valdés eindigde hun inzet op de paal. De Duitsers zakten weer verder terug en de Blaugrana's konden wat meer achterover leunen. Er werd wat gewisseld (Iniesta kreeg rust, Pedro mocht weer wat minuten maken en ook Sánchez kreeg een verdiende wissel), de bal werd goed rond getikt en vooral Messi zat zichtbaar in zijn spel. Het was dan ook deze kleine baltovenaar uit Rosario die het slotakkoord verzorgde. Na een goede uitbraak van FC Barcelona legde Alves de bal goed breed op de Argentijn, die de bal netjes achter Leno tikte: 1-3. Barça kwam de laatste minuten niet meer in de problemen en kan zo comfortabel uitkijken naar de terugwedstrijd van 7 maart in Camp Nou.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Mascherano, Adriano (69' Pedro), Abidal, Fàbregas, Iniesta (60' Thiago), Busquets, Sánchez (86' Cuenca) & Messi.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.