Nieuws Juli 2013

Bayern - Barça 2-0

FC Barcelona, met Jordi Roura op de bank, heeft de eerste oefenwedstrijd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen verloren. Bayern München was in de eigen Allianz Arena met 2-0 te sterk. Het duel stond in het teken van het weerzien met de voormalige Blaugrana’s Josep Guardiola en Thiago Alcántara.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de FC Barcelona. Lionel Messi wist de bal na slechts dertig seconden net over de goal van Neuer te schieten. Bayern was hierna zorgvuldiger dan de Catalaanse club, waardoor het duidelijk werd dat de Rekordmeister al langer met de voorbereiding bezig is. De Duitsers staan al vier weken op het veld en hebben al een aantal oefenwedstrijden achter de rug, terwijl Barça iets meer dan een week in training is. Dit resulteerde in een aantal kansen aan Duitse zijde van onder andere Kroos en Alaba. Net binnen een kwartier zorgde Philip Lahm met een kopbal voor de 1-0. Na de treffer probeerde Barça beter in het spel te komen. Dit leidde tot een paar kleine kansen van onder andere Cristian Tello, die zijn schot net naast zag gaan. Hierdoor behielden de Duitsers de kleine voorsprong.

Na rust was er letterlijk een ander FC Barcelona te zien. Het elftal was volledig gewisseld waardoor er alleen spelers van Barça B in het veld stonden. Het tempo lag lager dan in de eerste helft. Ook in de tweede helft was Bayern München zorgvuldiger dan de Catalanen. De meeste kansen waren dan ook voor de Duitse ploeg. Zo moest Oier redding brengen op inzetten van onder andere Ribery en Shaqiri. Uiteindelijk wist Mandzukic drie minuten voor tijd de score voor de Rekordmeister te verdubbelen.

Opstelling FC Barcelona in de eerste helft: Pinto, Montoya, Bartra, Mascherano, Adriano, Song, Sergi Roberto, Dos Santos, Alexis, Messi en Tello.

Opstelling FC Barcelona in de tweede helft: Oier, Kiko Femenia, Sergio Gomez, Planas, Patric, Espinosa, Quintilla, Joan Roman, Dongou en Dani Nieto