Nieuws September 2021

Benfica - Barça 3-0

Woensdagavond werd in Lissabon het tweede duel in de groepsfase van de Champions League gespeeld. De blaugranas keken al snel tegen een achterstand aan, maar kregen niet lang daarna meer balbezit en ook kansen. Helaas wist het team van Ronald Koeman er geen gebruik van te maken en zag het de achterstand in de tweede helft alleen maar groter worden.

De wedstrijd was nog maar net begonnen, of de Portugezen kwamen op voorsprong. In de derde minuut wist aanvaller Darwin Núñez de bal achter Marc-André Ter Stegen te werken. Het antwoord kwam nog binnen de tien minuten, maar de aanval waarbij Luuk de Jong een voorzet van Frenkie kreeg, miste doel. Het team van Koeman kreeg daarna wel meer balbezit en met een schot van Frenkie nog een gevaarlijke kans. Na een klein half uur wisten de beide De Jong-en elkaar weer te vinden, wat wederom tot een kans leidde. Met een half uur spelen werd Gerard Piqué, met een gele kaart op zak, uit voorzorg naar de kant gehaald. Naarmate de eerste helft vorderde, kreeg Barça meer kansen, maar tot doelpunten leidde dit niet.

De eerste grote kans in de tweede helft kwam ook op naam van Darwin, namens Benfica. De spits van de thuisclub werd diep gestuurd en omspeelde Ter Stegen, die ver uit was gekomen. De inzet kwam gelukkig tegen de paal. Barça leek de wedstrijd wat meer in handen te krijgen. Koeman wisselde halverwege de tweede helft drie spelers, waarna Benfica meteen de voorsprong verdubbelde. Alsof het allemaal niet erg genoeg was, kregen de Portugezen 10 minuten voor tijd een penalty, na een handsbal van Sergiño Dest. Deze werd onberispelijk binnengeschoten door Darwin. Deze treffer leek de genadeklap te zijn. In de slotfase liep Eric García nog tegen zijn tweede gele kaart aan en moest met rood het veld verlaten. De eindstand werd bepaald op 3-0.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Dest, Araujo, Piqué (32’ Gavi), Eric García,
Sergi Roberto (89’ Mingueza), Pedri (68’ Coutinho), Busquets (68’ Nico),