Nieuws Mei 2013

Betis, sterk in uitwedstrijden

Zondag om 21.00u ontvangt het Camp Nou Real Betis. De ploeg uit Andalusië zijn dit seizoen een van de sterkste teams in de uitwedstrijden. Alleen Barça (12) en Real Madrid (9) hebben meer keer buitenshuis gewonnen dan Betis (7).

Coach Pepe Mel heeft een heel aanvallend ploeg samengesteld. Rubén Castro en Jorge Molina zijn de voornaamste goalgetters dit seizoen, terwijl zo ongeveer elk aanvallend spel via de indrukwekkende Beñat gaat. Deze combinatie heeft Betis geholpen om de status van het derde best scorende team buiten het eigen stadion te verwerven met 26 doelpunten. Ook die statistiek wordt alleen door Barça (48) en Real Madrid (32) verbeterd.

Toch werkt zo'n ambitie niet altijd in hun voordeel. Hoewel hun risicovolle aanvalsstrategie ze zeven overwinningen ver van het Benito Villamarín heeft opgeleverd, hebben ze er ook zeven verloren, met slechts tweemaal een gelijkspel in een uitwedstrijd. Daarbij zijn de 32 doelpunten die ze tegen hebben gekregen in andere stations de op vier na slechtste statistiek in de hele competitie.

Betis heeft nu een goed resultaat in het Camp Nou nodig om in de race te blijven voor een plekje in de Europa League. Op dit moment ontbreken daarvoor slechts vier punten en voorgaande jaren hebben uitgewezen dat wedstrijden in het Catalaanse stadion voor een dergelijk doel geen goed podium is. Betis heeft sinds het seizoen 1997/98 niet meer gewonnen in het Camp Nou; ze verloren er negen keer en vertrokken twee keer met slechts één punt huiswaarts.