Nieuws Februari 2011

Bezoekeraantallen Camp Nou gemiddeld lager

Ondanks het feit dat het elftal van Pep Guardiola momenteel record na record breekt is dit niet terug te zien in het aantal toeschouwers dat zijn weg naar Camp Nou weet te vinden. Over de 21 wedstrijden die er tot nu toe in het stadion gespeeld werden waren er gemiddeld 70.829 toeschouwers te vinden op de tribunes. Dat zijn er 4.000 minder dan vorig seizoen toen gemiddeld 74.803 toeschouwers over 28 partijen Camp Nou bezochten.

Natuurlijk zijn er nog aardig wat wedstrijden te spelen in de Liga maar de ploegen waar Barça thuis nog tegen aan moet treden zijn gewoontegetrouw geen wedstrijden met een record opkomst (Zaragoza, Getafe, Almería, Osasuna, Espanyol en Osasuna).
Toch zou het gemiddeld aantal toeschouwers na februari nog aanzienlijk toe kunnen nemen zoals wel vaker het geval is. Als Barça de koppositie in de Liga weet te behouden dan zouden de laatste wedstrijden wel eens beslissend kunnen zijn voor de competitie en zal daarmee de interesse van het publiek toenemen. Als Barça zich in de Champions League staande weet te houden zal het gemiddeld aantal toeschouwers nog verder oplopen.

Wel valt te constateren dat Rosell één verkiezingsbelofte nog niet heeft kunnen inlossen. Barça speelt haar wedstrijden nog regelmatig op een laat tijdstip. Zo begonnen van de wedstrijden voor de Copa del Rey en Primera División elf wedstrijden om 22.00 uur ’s avonds, vier om 21.00 uur ’s avonds en tien om 20.00 uur ’s avonds. Dat hierin geen verandering is gekomen komt omdat de directie van FC Barcelona weinig invloed heeft op het tijdstip van aanvang van de wedstrijden. Deze worden bepaald door de televisiestations met de uitzendrechten en bij de Champions League door de UEFA.