Nieuws Januari 2017

Bilbao-Barça 2-1

FC Barcelona mag 2017 dan begonnen zijn met een nederlaag in het San Mamés, maar met de return nog op het programma, over minder dan een week in Camp Nou, ligt de weg naar de derde Copa del Rey titel op rij nog open. Daarnaast was het een wedstrijd vol actie, wat voor Barça-fans veel belooft voor de wedstrijden die nog komen gaan!

Athletic de Bilbao kwam de wedstrijd in met dezelfde instelling als andere teams zich de laatste tijd hebben aangemeten tegen Barça: snel, enerverend voetbal met de hoop de Catalanen van hun gebruikelijke wedstrijdplan af te houden. En dat werkte, want behalve een kans van Leo Messi die naast ging dirigeerde de thuisploeg het spel in de openingsfase.
Desondanks bleef keeper Marc-André Ter Stegen, de aangewezen keeper nu bekerdoelman Jasper Cillessen geblesseerd is, redelijk ongestoord in de eerste 25 minuten. Maar net toen het leek alsof de druk van de ketel ging, sloeg Athletic toe; en niet één, maar twee keer.

Aduriz roofde de bal van Andrés Iniesta, legde deze breed op Raúl García en laatstgenoemde bracht de bal binnen in het zestienmetergebied, waar Aduriz het leer tegen de touwen kopte. Barça was amper bijgekomen van deze tegentreffer of de Basken verdubbelden de score via Williams.
Vanaf dat moment stond de wedstrijd bol van intensiteit. Can Barça hield de adem in toen Samuel Umtiti op het sleutelbeen geraakt werd en een zorgwekkende lange tijd op de grond bleef liggen. Bilbao-doelman Gorka voorkwam met een prachtige redding een gelijkmaker van Neymar en seconden later deed Ter Stegen hetzelfde aan de andere kant op een inzet van Williams.
Vervolgens haalde Etxeita Neymar neer in het zestienmetergebied en Iniesta, Jordi Alba en Sergio Busquets waren er allen van overtuigd dat het een penalty uit het boekje was. Dat uitten ze dan ook tegen de scheidsrechter, maar het enige resultaat was een gele kaart voor ieder van de drie!

Na die voor Barça lastige eerste helft klaarde de lucht ietwat na de rust. Leo Messi deed, zoals zo vaak, van zich spreken met een rake vrije trap die Barça weer dichter tot Bilbao bracht. Perfect in de stijl van deze avond vol spanning en drama raakte de vrije trap van de Argentijnse wereldvoetballer eerst keeper Gorka, toen de lat en kwam daarna op de grond terecht alvorens weer in het spel te komen. De scheidsrechter oordeelde dat de bal over de doellijn was geweest, wat herhalingen bevestigden: 2-1.
Naarmate de tweede helft vorderde, werd Barça dominanter binnen de lijnen met meer balbezit, terwijl Bilbao zich wat terugtrok om de voorsprong te verdedigen in plaats van uit te breiden. Zeker nadat zowel Raul García als Irurraspe het veld moesten ruimen wegens een tweede gele kaart en Bilbao het met negen man moest uitspelen. Het verdere verloop was dan ook vooral eenrichtingsverkeer. Luis Enrique bracht Paco Alcácer in het veld als vierde aanvaller, maar Bilbao parkeerde de bussen om de voorsprong met hand en tand te verdedigen. Het was een heerlijk vertoon van waar bekervoetbal, maar voor Can Barça miste die ene gelijkmaker.

Die zou ook niet meer komen. In de laatste wedstrijdseconde ramde Messi de bal nog op de paal, maar Barça keerde met een 2-1 nederlaag huiswaarts. Die stand belooft veel voor de return in Camp Nou op woensdag 11 januari (21.15 uur)!

Kijk HIER de videosamenvatting van Ziggo Sport Totaal.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Sergi Roberto, Umtiti (88’ Paco Alcácer), Piqué, Jordi Alba, Iniesta, Rakitić (71’ André Gomes), Busquets, Neymar, Messi en Suárez.

Opstelling Athletic de Bilbao: Gorka, Laporte, Bóveda, Etxeita, Balenziaga, Williams (84’ Elustondo), San José, Saborit (68’ Muniain), Raúl García, Iturraspe en Aduriz (78’ Eraso).