Nieuws September 2012

Busquets: “Geen eerste of tweede keuzes”

Onlangs sprak Sergio Busquets met het programma ‘El Marcador’ van Barça TV. De middenvelder speelde tegen Spartak Moskou zijn vijfde volledige wedstrijd, oftewel de volle negentig minuten, en hij stond in zes van de zeven gespeelde wedstrijden in de basis. Toch denkt hij niet enige garanties te hebben om opgesteld te worden boven teamgenoten als Song en Mascherano. “We proberen allemaal om alles te verenigen. Er zijn geen eerste of tweede keuzes voor posities op het veld. We doen allemaal ons best voor het team.”

De overwinning die Barça woensdagavond boekte ten koste van Sparta Moskou leverde de ploeg voorlopig de nummer één plek in groep G op. Busquets: “We wisten dat het niet gemakkelijk zou worden. Het was een belangrijke overwinning en het gelijke spel tussen Celtic en Benfice maakt het alleen maar verdienstelijker.”

Vorig seizoen begon Barça de groepsfase met een gelijkspel tegen AC Milan, wat een terugslag zou blijken met grote invloed op de rest van de groepsfase. “Als we ons kunnen kwalificeren voor de volgende ronde met nog één of twee wedstrijden te spelen, dan zou dat geweldig zijn voor het team, omdat we dan kunnen rusten,” aldus de middenvelder.

Toen Spartak op een verrassende 1-2 voorsprong kwam, ontsloot Barça de wedstrijd om op zoek te gaan naar de gelijkmaker. Sergio legt uit: “We vinden het prettig om door het centrum te spelen, maar soms heb je wedstrijden waarin je juist het veld breed moet houden, de bal rond moet spelen en moet zoeken naar ruimte. Dat deden we tegen Spartak na de tegentreffer, en onze doelpunten kwamen vanaf de vleugels. Het is een andere manier van winnen. Dit team zal alles proberen, of het nou om passing gaat, en door het midden of over de flanken. Soms werkt het en soms niet, maar we streven altijd naar de overwinning.”