Nieuws Januari 2013

Catalonië - Nigeria 1-1

Woensdagavond was het Cornellà El Prat stadion het podium voor de wedstrijd die het Catalaanse nationale elftal traditiegetrouw in de seizoenonderbreking speelt. Ditmaal was de tegenstander Nigeria. Tevens was het de allerlaatste wedstrijd voor Johan Cruijff als bondscoach van de ploeg. 27.234 toeschouwers zagen hoe Catalonië, met negen blaugranas in de gelederen, met een 1-1 gelijkspel de Nederlandse bondscoach vaarwel zei.

De Catalanen, met Piqué, Puyol, Bartra en Xavi in de basis, heersten de eerste helft op het veld. Het duurde niet lang voor de mannen van Cruijff op voorsprong kwam; al na drie minuten kende de scheidsrechter de Catalanen een penalty toe, toen een Nigeriaanse speler hands maakte. Sergio González, die vaker dan welke andere voetballer ook in het Catalaanse tenue is verschenen, benutte de penalty en bracht zijn ploeg op voorsprong.

Pas na twintig minuten kwam er een eerste kans voor Nigeria, maar Marc Bartra was er snel bij en voorkwam een echte doelpoging. De verdediger was iets later ook goed voor een mooie voorzet die helaas niemand bereikte.
Na 42 minuten viel er een doodse stilte in het stadion, toen Puyol een ellenboog in zijn oog kreeg en neerging. De Barça-verdediger werd meteen gewisseld voor clubgenoot Martín Montoya.

De tweede helft werd begonnen met zes Barça-spelers op het veld. Zonder Puyol en ook Xavi en Piqué, die in de helft gewisseld werden, was het tijd voor Sergio Busquets, Jordi Alba, Sergi Roberto en Tello. Montoya loste een schot op goal, maar de Nigeriaanse keeper voorkwam een tweede tegendoelpunt. Nigeria was beduidend actiever en scoorde binnen tien minuten de gelijkmaker na een geweldige counter.

De ploeg van Cruijff bleef op zoek naar het winnende doelpunt en die viel ook bijna, toen Tello in de zestienmeter Jonathan Soriano vond, maar de stand bleef onveranderd. Ook Nigeria creëerden kansen, met name op de counters. Tien minuten voor tijd redde Codina op prachtige wijze een schot van Uche. Met nog 30 officiële seconden te gaan kreeg Tello nog een fantastische kans om de winnende goal te scoren, maar zijn schot ging naast en de wedstrijd eindigde daarmee in een 1-1 gelijkspel.