Nieuws December 2011

Catalonië - Tunesië (0-0)

De vriendschappelijke wedstrijd tussen Catalonië en Tunesië is geëindigd in een doelpuntloos gelijkspel. In Montjuic verdiende de ploeg onder Johan Cruijff meer tegen het Tunesisch nationale team, dat bezig is met de voorbereidingen voor de Afrikaanse Cup of Nations dat in januari plaatsvindt. Tien Barça-spelers speelden voor het Catalaanse elftal, van wie zes in de basis stonden en vier later het veld opkwamen. Alleen Fontàs speelde de volledige negentig minuten. Carles Puyol, die eveneens opgenomen was in de ploeg, speelde niet vanwege een blessure aan een spier in zijn linkerbeen.

Voor het duel werd er nog een speciaal eerbetoon gegeven aan ex-Barça speler Roger Garcia: hij is de voetballer die de meeste wedstrijden voor Catalonië heeft gespeeld (12).

De Tunesiërs begonnen de wedstrijd sterk en verrasten de Catalaanse tegenstanders met verschillende kansen, maar Valdés stond zijn man en hield zijn doel schoon. Met zes Barça-spelers op het veld kreeg de ploeg van Cruijff langzaamaan de regie in handen, maar de Catalanen hadden het moeilijk voor de goal van Mathlouthi. De beste kansen waren voor Bojan, die het houtwerk deed trillen in de elfde minuut, en Piqué, die net niet goed genoeg de bal kon raken.

Aan de andere kant kon het sterk begonnen Tunesië slechts één kans creëren voor de rust. De scheidsrechter floot voor een handsbal van Valdés buiten zijn gebied, maar de keeper kreeg geen gele kaart. Het gelijkspel waarmee de teams de kleedkamer in gingen, was een eerlijk resultaat voor beide ploegen.

In de tweede helft wisselde Cruijff maar liefst acht spelers. Barça-spelers Piqué, Busquets, Xavi en Cesc ruimden het veld voor Montoya, Muniesa, Sergi Roberto en Cuenca. Na 51 minuten werd ook Valdés naar de bank geroepen en mocht Casilla zijn opwachting maken. Met een bijna geheel nieuw elftal – alleen Fontàs en Bojan waren niet gewisseld – creëerde Catalonië haar beste kansen van de wedstrijd en had de ploeg niet minder dan tachtig procent balbezit. Opnieuw kwam Bojan dicht bij een goal, en ook Sergi Roberto en Cuenca lieten een mooi staaltje voetbal zien, maar de winnende goal bleef uit en de vriendschappelijke wedstrijd eindigde zonder goals en zonder overwinning.

Opstelling Catalonië: Valdés (51’ Casilla), Juste (45’ Montoya), Piqué (45’ Raúl Rodríguez), Fontàs, Dídac (45’ Muniesa), Busquets (45’ Amat), Xavi (45’ Sergi Roberto), Fàbregas (45’ Verdú), Coro (45’ Cuenca), Sergio García (45’ Álvaro Vázquez) en Bojan Krkić (73’ Puigdollers).