Nieuws Augustus 2013

Cesc: “Ik ben heel gelukkig bij FC Barcelona”

Cesc Fàbregas is één van de meest besproken spelers van deze seizoensvoorbereiding. Al weken gaan er geruchten rondom een transfer naar Manchester United, ondanks tegenzeggingen van bestuursleden en teamgenoten. Donderdag sprak Cesc op een persconferentie en werd hij wederom gevraagd naar de interesse die de Engelse club heeft geuit om hem te contracteren. Voor de zoveelste keer maakte Cesc duidelijk dat hij bij FC Barcelona wil blijven: “Ik wil dit al sinds ik een klein jongetje was. Ik verliet een club die heel veel voor me gedaan heeft, en mijn mening is daarin nooit veranderd. Mijn droom om succesvol te zijn bij Barça was altijd groot en niemand kan daar verandering in brengen. Ik heb nog geen moment getwijfeld.”

De nummer vier van Barça is zijn Catalaanse club ook enorm dankbaar dat zij hem zo steunen in deze zaak. “Bartomeu, Zubi, Tito, Tata... Ze hebben me allemaal herhaaldelijk gezegd dat ik zou blijven. Er waren nooit twijfels, niet vanuit de club en niet vanuit mijzelf. Ik heb me altijd gewenst gevoeld hier. Ik kreeg een boodschap van de president, van Bartomeu en van Tito, en met Tata heb ik één op één gesproken. Er zijn absoluut geen problemen in dat opzicht.”

De media hebben veel geschreven en gespeculeerd over de interesse van Manchester United. Cesc liet weten dat hij nooit publiekelijk heeft gesproken over zijn verlangen om bij Barça te blijven, juist “omdat er nooit iets anders in mij op kwam dan om hier te blijven... Ik heb tegen niemand gelogen en heb niks verborgen gehouden. Mijn geweten is schoon. Ik ben heel gelukkig hier bij FC Barcelona.” Daarna herhaalde hij nog maar eens het feit dat hij nog nooit met een andere club heeft gesproken sinds hij in 2011 terugkeerde naar Barça.

Tot slot zei Cesc: “Bij Barça ligt de lat enorm hoog... Ik denk dat het een van de meest veeleisende clubs is ter wereld. Dat is een motivatie. Je moet beter worden en de dingen juist aanpakken, omdat je anders kritiek te verduren krijgt en er twijfels ontstaan. Ik ben altijd bezig met mezelf verbeteren.”

Vlak voor de persconferentie aanving in Kuala Lumpur, en ondanks de grootste interesse van de media in zijn toekomst, begon Cesc met een paar woorden jegens Tito Vilanova. “Ik heb heel veel aan hem gedacht,” zo sprak hem. “We houden allemaal erg veel van hem.”