Nieuws Augustus 2011

Cesc: “Met Messi is het gemakkelijker om aanvaller te zijn”

De maker van de tweede goal tegen Villarreal heeft een complete verstandhouding met Messi. Het was de pass van de nummer tien die ervoor zorgde dat Cesc kon scoren in de openingswedstrijd van het nieuwe seizoen.

Sinds hij naar Barça is gekomen heeft Cesc Fàbregas drie goals gescoord in vier wedstrijden: één in de competitie, één in de Europese Super Cup, en de derde in het duel om de Joan Gamper Trofee. In de afgelopen twee wedstrijden, vrijdag in Monaco en afgelopen maandag in het Camp Nou, scoorde Cesc vanuit een pass van de gouden voet van Messi. Het is een connectie die voor uitstekende resultaten zorgt.

Met betrekking tot de samenwerking tussen Cesc en Messi, legde Fàbregas uit: “Ik ken hem door en door. Ik weet hoe hij speelt en wat hij gaat doen. Het is gemakkelijker om een aanvaller te zijn met hem dan het maken van de goals.” Een van de redenen voor dit wederzijdse begrip is dan ook de Academie, La Masía. “We zijn op dezelfde manier opgeleid. Heel veel trainingen, veel wedstrijden, veel jaren. We spelen vanuit onze herinnering.”

De aanpassing van Cesc aan het eerste van Barça is daarom vooralsnog meer dan uitstekend. “Ze helpen me heel veel. Het is geweldig om met hen te spelen. Voor mij is het zowel plezier, als een grote eer om onderdeel van dit team te zijn.”

Naast Cesc spraken ook Messi en Thiago met de pers na afloop van de wedstrijd tegen Villarreal (5-0). Lionel Messi (doelpunt nummer 101 in het Camp Nou): “Het belangrijkste is dat het team een moeilijke wedstrijd gewonnen heeft, zeker na de Super Cup. We hopen dat we hetzelfde kunnen blijven neerzetten, op ons gemak. We zijn goed begonnen, al was het een lastige tegenstander.” Over Cesc: “Cesc komt hiervandaan, vandaar dat we zeiden dat hij zich hier snel en gemakkelijk zou aanpassen. Hij demonstreert dat het waar is.”

Thiago Alcántara: “Ik wil mijn teamgenoten bedanken voor een goede prestatie. We speelden heel goed als team. Een goede prestatie die we samen hebben neergezet. Gelukkig scoor ik, en daar moeten we ons voordeel mee doen. Barcelona en Madrid zijn de twee topteams, en we zullen proberen om alles te winnen.”