Nieuws Mei 2024

Champions of Europe!

Geschiedenis! Geschiedenis van de meest magische soort. Is er iets dat dit simpelweg geweldige team van FC Barcelona kan tegenhouden? Een derde UEFA Women's Champions League... en dat alles in slechts vier jaar tijd. En deze kwam tegen hun aartsvijand. Het Lyon dat hen tweemaal verdriet bezorgde in de finale. Maar deze keer niet!

Vanaf de allereerste minuut tot de laatste minuut, toen Alexia Putellas het definitieve tweede doelpunt binnenschoot, leek er maar één winnaar te zijn. Lyon deed niets verkeerd, maar ze moesten het opnemen tegen een team dat gewoonweg niet van deze wereld is. Vooral in de tweede helft viel werkelijk alles op zijn plek. Het was een masterclass.

Er was de huidige Ballon d’Or-houder voor nodig om van een briljante prestatie een winnende prestatie te maken. Een voortreffelijk staaltje voetbal van Aitana Bonmati bracht haar ploeg uiteindelijk op een meer dan verdiende voorsprong.

En vanaf daar ging het op volle kracht vooruit. Maar ook al leek een tweede doelpunt in de lucht te hangen, toch kwam het pas bij vrijwel de laatste trap van de wedstrijd.

En zo werd het bevestigd. Na de Spaanse Super Cup, La Liga F en de Copa de la Reina al te hebben gewonnen, heeft Barça nu de grootste van allemaal in de wacht gesleept en daarmee een ongekend verviervoudiging van alle vier de grote trofeeën. En dat is geschiedenis!

On top

De laatste twee keer dat Barça in de finale tegenover Lyon stond, zorgden de vroege doelpunten van de Franse ploeg ervoor dat beide wedstrijden na het eerste halfuur vrijwel voorbij waren. Dit keer niet. Barça is volwassener. Barcelona is beter. En dat lieten ze snel zien.

Zij domineerden volkomen het balbezit, de kansen en de wedstrijd. Mariona Caldentey had de beste van allemaal, maar haar doelpoging werd van de lijn gehaald en Caroline Graham Hansen zal teleurgesteld zijn over haar finish na een geweldige solo-run.

Maar Lyon bleef altijd een tegenstander om rekening mee te houden, en naarmate de wedstrijd vorderde, namen ook hun bijdragen toe. Ze verdedigden goed en zijn dodelijk bij de tegenaanval, en Cata Coll moest een aantal keren op haar best zijn.

Aitana!

Maar met zoveel balbezit begon Barça Lyon uiteindelijk onderuit te halen. Gesteund door zulke enorme aantallen in blaugrana geklede supporters dat dit praktisch een thuiswedstrijd was, leken de Catalanen altijd meer de leiding te hebben, en in de tweede helft schakelden ze de zaken in de hoogste versnelling.

Eén speelster van wie we nog niet zoveel hadden gezien, was Aitana, maar de beste speelster ter wereld zou op een gegeven moment altijd verschijnen. En als ze dat deed, leek een doelpunt nabij.

Er was wat geluk voor nodig toen haar schot via Vanessa Gilles werd afgebogen en de doelvrouw van Lyon in verwarring bracht, maar dat was het doelpunt dat Barça zo verdiende… 1-0! Nu was het echt feest in Bilbao!

Lyon leek van slag. Ze konden geen antwoord vinden en Barça wilde meer. Graham Hansen had de beste van meerdere kansen om de voorsprong te verdubbelen, maar een indrukwekkende laatste wanhopige tackle van Salma Bacha voorkwam wat anders een zeker doelpunt zou zijn.

De Franse ploeg had deze trofee al acht keer, een record, gewonnen. Ze wilden nog steeds een negende. Het was tijd voor de Barça-verdediging om hun waarde te laten zien toen Lyon hun laatste aanval uitvoerde.

Alexia… and it’s all over!

Nu gebeurde er van alles in en rond de zestien van Barça. Het werd daar erg verhit en fysiek. Er vloeide zelfs bloed. De verdediging deed het voortreffelijk. Lyon kon niet het gaatje vinden die ze nodig hadden. In plaats daarvan vond Barça er zelf één...

De zesde en laatste minuut van de extra tijd. Claudia Pina op de achterlijn gaf de bal terug naar de volledig vrijstaande Alexia. En slechts enkele ogenblikken nadat zij als late invalster was ingezet, sloeg de voormalige Ballon d'Or de perfecte treffer in de bovenkant van het net en was een derde Champions League-trofee op weg naar Catalonië!

Foto: www.fcbarcelona.com