Nieuws April 2018

Cilessen speelt Finale

Cilessen verdedigt zaterdagavond voor het eerst in tien weken tijd het doel van Barcelona in een officiële wedstrijd.
De Catalanen willen ten koste van Sevilla het toernooi om de Copa del Rey winnen, mét de Nederlander onder de lat. Cillessen kreeg dit seizoen alleen in het bekertoernooi de voorkeur boven Marc-André ter Stegen. De vraag is of de ex-doelman van NEC en Ajax na een lange periode van inactiviteit klaar is voor het duel. Cillessen stond in de halve finales tegen Valencia, begin februari, tussen de palen. Eind maart deed hij mee in de oefeninterland van het Nederlands elftal tegen Portugal en twee weken daarvoor was hij actief in de officieuze ontmoeting met Espanyol, in het kader van de Copa Catalunya.

“Hij is beschikbaar en klaar voor de strijd”, benadrukte trainer Ernesto Valverde daags voor de eindstrijd, zaterdag vanaf 21.30 uur in het Wanda Metropolitano. “Hij heeft in zijn wedstrijden een goede indruk achtergelaten en zijn rol geaccepteerd. Hij vervult op professionele wijze zijn rol en daar heeft iedereen respect voor. Iedereen herinnert zich zijn redding tegen Valencia. Daar kwamen we goed weg. Hij is er klaar voor.” Ivan Rakitic heeft vertrouwen in de kwaliteiten van Cillessen. “Iedereen wil altijd spelen, hij ook. Net als ik. Maar hij begrijpt ook dat we met Marc de beste keeper ter wereld hebben.” “De nummer één van Nederland wacht op zijn kans”, benadrukt Rakitic. “Hij werkt altijd zeer hard om zijn kans te grijpen zodra deze zich voordoet.” Valverde zit er niet mee dat Barcelona zogenaamd verplicht is om de beker te winnen nu men niet meer in de Champions League zit. “Winnen is bij Barcelona altijd verplicht.” Hij kreeg de vraag of hij waakt voor onderschatting, daar de Catalanen vrijwel altijd in finales als winnaar uit de strijd komen. “We zullen Sevilla niet onderschatten. Prijzen winnen wil niet zeggen dat je meteen met minder druk op de schouders speelt. Ik weet dat mijn spelers deze prijs per se willen winnen.”

foto:www.fcbarcelona.com